Recension: Jultoner i traditionens tecken med Tonicakören

/

Konsert
Betlehemskyrkan: Julkonsert med Tonicakören och solisterna Tomas Rexener och Linde Jonsson (söndag)

Ännu återstår några veckor till dess den rätta julstämningen träder in i slott och koja. Julen är för oss årets högsta högtid oavsett man är religiös eller inte. Det är då nära och kära strålar samman och umgås vilket annars sker sporadiskt i vår stressade tillvaro. Julfirandet är berikat med massor av tradition som att musiken alltid är densamma. Men för den skull är det inget hinder att också bjuda på nya tongångar.

Tonicakören är riktiga traditionsbärare vilket de visade tillsammans med solisterna Linde Jonsson och Tomas Rexener på söndagseftermiddagens julkonsert i den fullsatta Betlehemskyrkan.

Tiden går. För snart fyrtio år sedan startades Tonicakören av Erik Vagn Christensen. Deras motto var att själva ha kul och samtidigt roa publiken med lättsam svängig musik. Dessa kriterier gäller ännu och idag är det Robin och Gun East som ser till att de efterlevs. Men de bjuder även på musik med en annan tyngd som exempelvis julens musik. De har fått kören att höja sig och låter bättre än någonsin. Entusiastiska och engagerade sångare/sångerskor som bjuder på bästa tänkbara sätt.

Konserten inleddes med kören marscherande in sjungande Bereden väg för herran. Pastor Bodil Eriksson hälsade välkommen och läste därefter Julevangeliet. Efter det fick det musikaliska ta över helt och hållet. Under den dryga timmen långa konserten fick vi höra vackra tolkningar av bland annat Nu tändas tusen juleljus, Jul jul strålande jul, Sleighride, När morgonstjärnan brinner, Betlehems stjärna med flera. Församlingen fick också tillfälle att sjunga med kören i Dagen är kommen och Vid Bethlehem en vinternatt.

I fjol var Linde Jonsson en ny positiv bekantskap och hon har sedan dess utvecklats, vilket hon visade med sin tolkning av In the bleak midwinter och i Pie Jesu där hon sjöng duett med talangfulla Sofia Lennert. I Perra Moraeus numera klassiska Koppången sjöng Linde och Tomas bedårande vackert och stämningsfullt tillsammans med fiolspelarna Herbert Borgsten och Staffan Tjernell och kören så att det värmde ända in i hjärterötterna. Tomas Rexener är en av Kjell Lönnås bästa tillgångar med sin enorma röstkapacitet. I solonumret Lys till nattsvart jord och Adams julsång tog han fram det bästa av sitt sångkunnande. Sången flyter fram oansträngt och ledigt. En lisa för örat.

Robin East piano, Kennet Grannas bas och Ulf Wickberg trummor var trion bakom det perfekta kompet. Ulf förstärkte också emellanåt körensemblen med trumpettoner.

Psalmklassikern Stilla natt, även teckentolkad, satte värdig punkt på den trevliga och stämningsfulla konserten.