Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårt för folkmusiken att nå fram på Spotify

/
  • Inspelningarna går nya vägar. CD-skivorna säljs nästan uteslutande på konserter numera. Här Bjäran i inspelningsstudio.

När cd:n fasas ut försvinner också möjligheten att lyssna på traditionsbärarna. De lönar sig inte.

Annons

Vid sista avskedet för Mats Hellberg samlades nära 150 begravningsgäster i Mockfjärds kyrka i Västerdalarna. I gråmålade bänkar i det vita trätemplet satt de främsta inom svensk folkmusik. Tystnaden när kyrkklockorna stillnade hösten 2006 blev längre än vad någon kunde tro. Inget skivbolag har kunnat ersätta förlusten av Mats och Giga.

Mats Hellberg var jazzmusiker och drev skivbolaget Giga, som specialiserade sig på folkmusik, från hemmet i Borgsheden. Hans cd-utgåvor höll en nivå, både inspelningsmässigt och konstnärligt, som alla ville nå upp till i Sverige. Vid hans död slutfördes en handfull pågående produktioner och gavs ut på marknaden. Men sen blev det tyst från Mockfjärd.

2006 hade den totala marknaden för cd-album dalat till 16 miljoner från rekordåret 2002 då drygt 24 miljoner album såldes. Sedan fortsatte raset och 2014 såldes mindre än 4 miljoner cd-album. Inom folkmusikvärlden gick raset inte lika fort, men Giga upphörde när Mats dog. Det andra stora bolaget, Drone, höll ut till 2008 och efter det kommer det bara ut enstaka artistproducerade skivor i landet.

Ett tecken i tiden är att när nu Svensk visarkiv återutger Caprice’s skivserie med Unga spelmän från 70-talet så sker det inte på lp eller cd utan digitalt på Spotify.

Men inom svensk folkmusik finns det faktiskt några som fortfarande sprider sin musik på cd. Magdalena Eriksson från Härnösand är med i fyra grupper: Algot, Bjäran, Rämna och Norr om Stockholm. För två år sedan kom Algot ut med en cd som var första pris i Musik Direkt, en tävling för unga musiker. 2014 kom en cd med Bjäran.

– Vi satsade allt, la ner all vår tid, för vi ville göra en helhetsproduktion. Allt skulle vara genomtänkt från booklet till utseendet och våra bakgrundstankar skulle finnas med. Vi flyttade till och med ihop för att kunna koncentrera oss, berättar Magdalena.

– Vi är ett väldigt tajt gäng och har stora drömmar: vi vill beröra, vi är ute efter att med instrumentalmusik säga mycket. Alla fyra i gruppen tar ju det här på väldigt stort allvar, säger Magdalena.

– Vad det kostade?... tja…100 000 gick det på att göra skivan.

Bjäran säljer cd:n på spelningar, och över nätet. Något bolag har de inte bakom sig.

De lär knappast tjäna pengar på plattan. Vinsten kommer från att de får ökad uppmärksamhet och på så sätt fler spelningar.

Just nu jobbar Bjäran med nästa platta som ska komma ut efter nyår. Materialet skall mixas och ett omslag ska tas fram.

Staffan Lindfors i Falun spelar i Östen Med Resten, Elvings spelmanskapell, Svärdsjö spelmanslag och Falu folk band.

– Cd:ns storhetstid var på 90-talet. Cd:n lever nästan bara kvar inom folkmusiken, säger Staffan. Folkmusiken har utvecklat en arbetsform som innebär att man träffas och delar med sig av sin repertoar och går det bra så kan det bli ett album med 20 låtar.

Staffan tror på cd:n. Han säger att folkmusikpubliken i högre utsträckning tänker på repertoar och inte på enskilda låtar.

– Det måste komma något som slår ut cd:n. Just i folkmusikvärlden är det viktigt med repertoartänkandet.

Betalar sig Östen Med Restens plattor?

– Ejaaa ... vi trycker en liten upplaga och säljer till dem som vill ha med sig en platta efter en konsert som minne. Plattan förlänger konsertupplevelsen. Många av våra plattor kommer inte ur cellofanet tror vi.

– Jag brukar säga: ”Den här skivan är ”mycket av det du hört i kväll”.

Henning Andersson, Tomas Lindberg och Magnus Holmström är de sista entusiasterna som fortfarande driver skivbolag. Dimma heter bolaget som envisas med att, trots allt, komma ut med högklassiga produktioner regelbundet.

– Vad har hänt med cd-skivan? Haha… Henning skrattar åt min fråga.

– Min spontana reaktion på det är att cd:n finns fortfarande fast i betydligt mindre mängd.

– Vi ser det så här: I folkmusikvärlden har vi en trogen köparskara som fortfarande ser cd:n som ett bra medium, men försäljningen har minskat de senaste tre-fyra åren.

– Det är svårare för mindre producenter än för stora bolag att klara övergången till streamingtjänster som Spotify. Har man en stor katalog så kommer det in pengar kontinuerligt från en stor mängd skivor. Med färre utgåvor till försäljning kommer inte pengarna tillbaka lika regelbundet. Det tar alltså längre tid att tjäna in de pengar man lagt ut. Men vi säljer fortfarande.

– Jag är dubbel. Jag tycker det är smidig att ha all musik i en telefon och kunna lyssna. Sen kan jag tycka att det som är tråkigt är att det handlar om ett konstverk. Ett cd-album är en helhet: En repertoar med information i en booklet som man kan få in så mycket i… 98% av skivorna säljs av artisterna själva efter konserter. Vi kan bara jobba med sådana artister som är ute och spelar. Det innebär att vi tappar traditionsinspelningar som det är mycket liten ekonomi i. Det finns en viktig del i det här, att inte bara ge ut det som är hippt utan sådant som är i tradition. Men det går inte för oss.

Fotnot: Det här är den andra artikeln i Thomas Fahlanders serie om folkmusikens utmaningar. Den första publicerades 22/10.

Mer läsning

Annons