Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Våren välkomnades av blåsorkestern

/
  • Thomas Gathe leder Sundsvalls Blåsorkester i vårkonsert i Kulturmagasinet.

Konsertrecension
Sundsvalls Blåsorkester
Dirigent: Thomas Gathe
Solist: Lovisa Mannela, klarinett
Kulturmagasinet, söndag

Annons

Under en lång följd av år har våren traditionsenligt sjungits in i Sundsvall av en rad olika körer och spelats in av Sundsvalls Blåsorkester, som i söndags bjöd på en välklingande vårkonsert med en smakfull och variationsrik meny.

Dirigenten Thomas Gathe har hittills den längsta tjänstgöringstiden av alla som tidigare lett Sundsvalls Blåsorkester. Utöver sitt ledarskap kan man säga att han är orkesterns nav. En idéspruta som genom åren med entusiasm och stort intresse försett orkestern med spännande och tekniskt utmanande musik av all slags karaktär. Musik med stor spännvidd som man normalt inte förknippar med en blåsorkester. Samtidigt måste det vara stimulerande för musikerna att titt som tätt hoppa mellan de olika genrerna, vilket samtidigt utvecklar orkesterns kvalitet. Det är ändå viktigt att behålla dialekten från John Philip Sousa, blåsmusikens grundare.

Repertoaren på den här konserten presenterade några för mig okända kompositörer som Robert Buckley, Robert Russell Bennett men också några riktiga kändisar som exempelvis Thomas Gathes favoritkompositör Jan Van der Roost samt Jacques Offenbach, irländsk folkmusik och modern pop av Adele. Det här visar verkligen bredden och omfånget på orkesterns repertoar.

Konserten inleddes med ett suggestivt stycke, "Flying Colours", tredje satsen av Robert Buckleys Tribute to Arthur Delamont. Här lades ribban på rätt nivå för en trevlig musikupplevelse. Stycket hade lite karaktär av en klassisk marsch. Därefter följde ett snårigt och knappast lättspelat opus, Cake Walk, med ragtimekaraktär hämtat från Broadwaykompositören Robert Russell Bennetts digra kompositionsmapp.

Efter dessa synkoperade rytmer spelades Schottische som påminde starkt om melodiskt smäktande filmmusik a la 50-tal med ett vackert avslutande klarinettparti. Sedan gjordes ett långt hopp från 50-tal till nutid med Hello ur populära Adeles repertoar. Tillbaka i filmens värld bjöds vi på The Terminal: The Tale of Viktor Navorski av John Williams. Här kändes öststatsinfluensen och den dramatiska spänningen. Lovisa Mannelas utmärkta klarinettsolo förstärkte det hela. Lovisa fick också ta emot Kulturskolans stipendium på 3000 kronor för vidare utbildning.

Jan Van der Roost hade tre bidrag till konserten. Dublin Dances med satserna Brian Boru´s Marsch, The Minstrel Boy och The Irish Washerwoman. Roosts finurliga kompositioner har pulserande rytmik och de olika instrumentsektionerna lyfts fram på ett fint sätt.

Med välklingande klarinetter i centrum framfördes Irish Tune from Country Derry, mera känd som Danny Boy innan det var dags för finalnumret hämtat ur Jacques Offenbach klassiska operett Orpheus In The Underworld med fina soloinsatser av Lovisa Mannela, klarinett, Hugo Saw,e oboe och Hans-Ove Johansson, flöjt.

Sammanfattningsvis fick vi höra en vältrimmad, nyanserad och inte minst spelglad orkester där allt satt med perfektionism. Som vanligt fick vi också en initierad och humoristisk information om de olika musikverkens historik av programvärden Jan Thim.

Med två härliga extranummer och en riktig smällkaramell sattes punkt på årets vårkonsert.

Läs mer om Sundsvalls Blåsorkester

Sakral konsert

Mer läsning

Annons