Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När dot.com-bubblan spricker

/

BOK Hari Kunzru: Leela.exe. Översättning: Ulf Gyllenhak Bonniers.

Annons
Det råder väl ingen tvekan om att det finns likheter mellan Hari Kunzru
och Salman Rushdie. Inte bara för att båda är indisk-brittiska,
postkoloniala författare, med inriktning på stort anlagd samtidsepik och
samtidskritik. Men där Rushdie har smak för det öververkliga och
fantastiska, och en romantisk svaghet för populärkulturella myter, är
Kunzru satirisk och cynisk, med en skarpare, mera genomskådande eller
kyligt genomträngande blick för människors svagheter.
Den närmast
balzacska romanen Leela.exe beskriver dot.com-bubblans bristning, och
den islamiska terrorismens uppstigande till världsfiende efter 11
september, via ett begränsat antal människoöden. Här finns den unge
indiske programmeraren Arjun Mehta, som genomlider den amerikanska
drömmen tur och retur. Här finns också den engelske
marknadsföringsyuppien Guy Swift och hans nationalitetsmässigt
friflytande flickvän Gabriella. Vidare en dansande Bollywoodstjärna med
dominant mamma, samt en lång rad färgstarka bipersoner.
På klassiskt
romanmanér kopplas gestalternas öden ihop av en dramatisk händelse: när
Mehta, besviken på sin arbetsgivare, släpper lös ett förödande datavirus
över världen drabbas alla inblandade av personliga katastrofer. Kunzrus
syfte är inte att skapa psykologier för att gestalta nya
socialisationsmönster och personligheter på ett trovärdigt,
mångdimensionellt sätt. Hans karaktärer är mer eller mindre karikatyrer
av medialt välkända samtidstyper: en ambitiöse och hyperbegåvade men
bortkomne asiaten, den egotrippade, corporate bullshittande
affärsmannen, den eleganta och yrkesskickliga men känslolösa
narcissistkvinnan, och så vidare.
Vad gäller persongestaltningen är inte
Kunzrus roman mera sannolik än vilken sitcom som helst. Dessutom syns
författarens spydiga och skadeglada hånleende alltför tydligt rakt
igenom alla de tragedier han utsätter sina romanfigurer för. Syftet är i
stället att, precis som Balzac på sin tid, ge en omfattande
stämningsbild av hela samhällets tillstånd i dessa terror- och
börsbubblehysteriska nya tider. I detta syfte är Kunzru utomordentligt
framgångsrik.
Genom sitt djävulska och ständigt muterande datavirus
lyckas han visa hur sammantvinnad och löjligt sårbar världen är, hur
kulturella skillnader ständigt omformas och nyskapas, hur den ekonomiska
ojämlikheten och den vanvettiga framgångsjakten deformerar hela
mänskligheten, hur tom den globala kapitalismen är inuti sitt hårda,
hänsynslösa hjärta, hur utarmad kulturen är i sin själ.
För detta ska
han ha credit, samt för att ha skrivit en roman som bitvis är vansinnigt
underhållande.




Mer läsning

Annons