Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så fungerar makten

/

Systerskap
- en serie om konst och feminism.
4, 1990-talet, Ann-Sofi Sidén.

Annons
1993 visade Ann-Sofi Sidén en uppmärksammad installation på Kalmars konstmuseum kallad Codex. Installationen var en studie i hur elva kvinnor från medeltiden fram till 1800-talet straffats för brott som de påståtts begått. Delvis fotobaserad, delvis textbaserad, fungerade installationen som en tämligen saklig undersökning i hur pinoredskap fungerar och ser ut.
Ann-Sofi Sidén uppehåller sig gärna i gränslandet mellan fiktion och verklighet. Hennes konst kan många gånger likna journalistikens metoder och ligga det dokumentära nära. I Codex var faktiskt en av bestraffningarna helt uppdiktad, fastän det var närmast omöjligt att avgöra vilken.
Codex var också en demonstration i hur makt och kontroll fungerar. En av huvudingredienserna i Sidéns konst har från början varit det mänskliga psyket, vilka psykologiska mekanismer som ligger bakom den sociala ordning som utmärker samhället. Inte överraskande har ofta detta skildrats med feministiska förtecken.
Samtidigt signalerar Sidéns metoder något av ett skifte inom feministisk konst under 90-talet. Det är inte strikt det könsbaserade förtrycket som intresserar henne; det är förtryck i allmänhet oavsett om detta sker mellan män, mellan män och kvinnor eller mellan kvinnor. Man kan urskilja en mer nyanserad feminism som snarare än att stödja sig på en biologisk uppdelningen av kön, lyfter fram kulturella faktorer; att både män och kvinnor har såväl maskulina som feminina egenskaper.


Mer läsning

Annons