Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sant och osant om fenomenet Da Vinci-koden

Kiosklitteratur. Världens bästa bok. Sanningen om kyrkan. Ren rappakalja. Åsikterna går isär om Da Vinci-koden. Men en åsikt har de flesta. Religionsvetaren Claes Bengtsson, igår i Sundsvall, har bättre grund än de flesta för sina.

Annons
625 000 sålda exemplar bara i Sverige. Vallfärder till de platser som omnämns i boken. Fem dagars kö om man vill beskåda originalet till Nattvarden. Debatt i alla medier och miljoner träffar på nätet.
Varför en underhållningsroman som Da Vinci-koden spränger alla bräddar för hur populär en bok tycks kunna bli är ett mysterium i sig.
Claes Bengtsson, religionsvetare och teolog från Linköping är numera mest kringresande föreläsare, som i går kom till Sundsvall på inbjudan av studieförbundet Bilda, biblioteket och kulturförvaltningen. Han vill inte gå in på hur han själv reagerade när han först läste boken. Men han menar att det idéhistoriska innehållet tar man loven av ganska enkelt. Och det gjorde han också.
För Da Vinci-koden är inte sanningen om den kristna kyrkan och Jesu verkliga liv, om hemliga sällskap och om feministisk gudinnedyrkan om nu någon trodde det. Författaren Dan Brown är ingen forskare utan engelsklärare och författare av spänningsdeckare.
-Och som sådan har han ju lyckats. Han har sålt massor av böcker och underhållit oss, säger Claes Bengtsson.
Varför ens orka kommentera en spänningsroman? undrar han vidare och tror att det har att göra med de faktaanspråk Dan Brown ställer i början av boken. Men inte ens byggnader ser ut som han framställer dem; än mindre historien.
Sammanslutningen Prieuré de Sion är en bluff, uppfunnen på 1950-talet av en slaktarson som ville starta ett hemligt sällskap. Han försåg det med den rafflande historien om Jesu påstådda äktenskap med Maria Magdalena och den franska kungaätt som de gav upphov till. För vad är ett hemligt sällskap utan en oerhörd hemlighet att vakta?
Historien berättades första gången i boken Holy Blood, Holy Grail (vars författare stämt Dan Brown för att han knyckt för mycket av dem).
När Claes Bengtsson berättar om Nya testamentet är han själv sakkunnig. Och det kom inte till genom en makthungrig en romersk kejsare på 300-talet utan genom en lång, noggrann och källkritisk process.
Det har sin grund i mängder av överensstämmande hand- och avskrifter, varav de äldsta skrevs i generationen efter Jesus, och frågan om Jesu gudomlighet var hett stoff redan under hans livstid, inte ett påhitt av kyrkomötet i Nicea. Oavsett om man tror på det som Nya Testamentet påstår finns det ingen anledning att betvivla den historisk-kritiska forskningen kring det, menar Claes Bengtsson.
Bokens vagt feministiska anslag om gudinnekult faller också platt (livmoderdyrkan är inget som tilltalar feminister), och Dan Browns bild av Maria Magdalena har inget som helst stöd i etablerade historiska källor. Att det skulle vara hon som sitter till höger om Jesus i Da Vincis Nattvarden får den tro som vill, tycker Claes Bengtsson.
-Men konstvetarna anser att renässansens målare framställde ynglingar lite feminiserade, säger han.
Vilket talar för Johannes, den unge lärjungen som hade en nära relation till Jesus.
Visst finns det som är sant i Da Vinci-koden. Fibonaccis talföljd, gyllene snittet och den vitruvianska människan har inte Dan Brown hittat på.
Men en minst lika intressant fråga är varför boken blir ett sådant fenomen.
-Det säger kanske något om vår rotlöshet och vårt behov av konspirationsteorier. Och om vår benägenhet att ersätta kända auktoriteter med mindre kända och tro på dem i stället. Men det blir problem när en läsekrets inte kan skilja på koderna: när den inte vet när författaren blinkar med ögat och inte, säger Claes Bengtsson.
I bästa fall väcker i alla fall en bok som Da Vinci-koden nyfikenheten att gå djupare och skaffa verklig kunskap.
-Kanske säger den något om att kyrkan inte lyckats berätta det som de menar är den sanna historien om Jesus och som är väl så rafflande. Det vore en utmaning för kyrkorna i Sundsvall, säger Claes Bengtsson.

Bild: Programsalen var fylld till sista plats och många fick vända när Claes Bengtsson berättade den historisk-kritiska sanningen bakom Dan Browns bok Da Vinci-koden.

Leonardo da Vincis Nattvarden sägs dölja att Maria Magdalena skulle ha varit gift med Jesus och stått vid hans högra sida. Konsthistorien menar att gestalten är ynglingen Johannes, en av lärjungarna.


Mer läsning

Annons