Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

ST 175 år: Kulturbevakningen - en lång historia

/
  • Lars Ödmark och Åke Hanaeus presenterar en utställning i ST:s eget galleri, Versalen, 1993.
  • Den som mest präglat ST:s kulturbevakning - Curt Bladh.
  • Äntligen har Sundsvall en professionell teater ensemble! Ingmar Virta och Bert Rolfart repeterar inför Vildhussen 1992.
  • Julton är kanske Sundsvalls äldsta musiktradition. Här sjunger Sundsvalls Kammarkör under Kjell Lönnå i upplagan 1967.
  • Bengt Lindströms Y - en monumental skulptur som drog hit världspressen vid invigningen och har debatterats rikligt i ST.

Kultur och tidningsutgivning har hört ihop från första början, så och i Sundsvall.
När chefredaktör Yngvar Alström ville göra ST till "Norrlands DN" lades dessutom stor vikt vid kulturbevakningen med nationella och smått internationell utblick.

Annons

Kulturbevakning har gamla anor i svensk tidningshistoria. Inte minst för att det ofta var boktryckare som startade tidningsutgivningen. I Sundsvall hette han Anders Petter Landin.

Han hade ambitioner att "kolonisera Norrland litterärt", så givetvis hade hans tidning Alfwar & Skämt, som sedan kom att bli ST, en hög andel litterärt stoff. Mer förvånande är kanske att även annonsmarknaden från början dominerade av bokhandelsannonser - Sundsvall hade vid 1800-talets mitt tre bokhandlar på tvåtusen invånare - och annonser för andra kulturevenemang. När tidningen startade fanns ännu ingen allmän skolplikt i Sverige, så den naturliga målgruppen var den kulturintresserade borgarklassen, där läskunnigheten var störst.

Även senare, när ST kommit att bli främst en nyhetstidning, hade kulturmaterialet och även följetongerna sin givna plats. I Birgit Peterssons bok "Sundsvalls Tidning 150 år (1841-1991)" skymtar att man följde konst- och teaterlivet, att ett av tidningens främsta syften var att "väcka och uppehålla intresse för politiska och kulturella frågor". 1942 berättar chefredaktör Olof Alström att ST har ett stort antal medarbetare utanför redaktionen som bevakar kulturlivets alla områden. 1955 vill man ge ännu mer utrymme åt kulturartiklar och knyter till sig frilansar från olika kulturområden.

Vid den tiden samsades kultur- och ledarartiklar på sidan 2 med Lars Törnqvist som redaktör. 1964 fick Sigrid Stenberg (som varit anställd sedan 1929) en tjänst som kulturredaktör, och sägs ha varit landets första kvinna på den posten hos en dagstidning. Efter tio år efterträddes hon av Curt Bladh, som kom att bli den verklige långköraren med 32 år på posten. Med honom återkom debatten, inte minst den politiska, och själv debatterade han ofta och skrev teater- och litteraturkritik.

En annan färgstark medarbetare under den tiden var Åke Hanaeus, men Curt Bladh engagerade också frilansande litteratur-, teater- och konstkritiker samt krönikörer från hela landet, som till exempel författaren Stig Hansén, Expressenkorrespondenten Ulf Nilson, kolleger på andra tidningar och till och med Tomas Polvall som försåg honom med utblickar från Skåne och Danmark. Han hade också artikelutbyte med stora nordiska tidningar som Jyllands-Posten och Hufvudstadsbladet.

– När Yngvar Alström var chefredaktör hade han ambitionen att ST skulle vara Norrlands DN, och kulturbevakningen fick kosta. Det var inte vanligt att landsortspress fick ha en så seriös kulturbevakning, säger Curt Bladh.

En separat kultursida på sidan 4 fick ST först 1990. Efter några år lades den i direkt anslutning till nöjessidan och där ligger den än. Med Susanne Holmlund som kulturredaktör fick kultursidan åter en i huvudsak lokal prägel, med musik -, teater - och konstbevakning som hörnstenar. Med Mittmediasamarbetet 2015 har litteratur, debatt- och riksmaterialet återkommit på daglig basis, gemensamt för koncernens förstatidningar.

ST har engagerat sig i otaliga kulturdebatter och -händelser under åren. Länsteaterns tillkomst, bygget av Kulturmagasinet, scenhusdiskussionen - över lag har kulturfrågor haft en märklig förmåga att hamna i långbänk i Sundsvall, som Curt Bladh noterar i ST:s årsbok 1986, Teaterstycken. Men då gäller det byggnader och institutioner - utbudet av verksamhet har aldrig kört fast. Sundsvalls körer, den anrika orkesterföreningen, kulturskolan, gallerier, bibliotek och museum och givetvis Scenkonstbolagets professionella verksamhet och gästande ensembler tillhör det naturliga bevakningsområdet i dag.

För chefredaktörerna har kulturmaterialet alltid varit självklart.

– Med en duktig kulturredaktör och med ett kultur- och nöjesliv som bara växte var det självklart att bredda utrymmet för kultur i tidningen, säger Kjell Carnbro.

Och det har visat sig att kultursidan är mer läst och uppskattad än vad många tror.

– När jag var lektor vid Göteborgs universitet gjorde vi en studie av ST där det framkom att var tredje läsare ville att vi skulle satsa mer på kultur. Den är än i dag ett område som tidningarna kunde göra mer av, säger Börje Alström.

Mer läsning

Annons