Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sundsvalls teaterutbud allt mer samhällstillvänt

/
  • I tider då gamla samhällsnormer rämnar kan teatern vara en plats där människor kan bearbeta frågor och upprätta nya samhällskontrakt. Så vill Staffan Mjönes, ordförande i Sundsvalls Teaterförening, och Tomas Melander, chef för Teater Västernorrland, ha det ett tag framöver.

Hur kommer det sig att organiserad brottslighet tycks ha övertaget över rättsväsendet? Att invandrarättlingar i Paris startar upplopp? Att ungdomar känner sig så utan ledning i livet att de tillgriper reklamideal och dokusåpor som norm?

Annons
Frågorna bränner ute i samhället - men också allt mer på teatern.
Vårt samhälle tycks befinna sig i rörelse bort från de moraliska och etiska samhällskontrakten. Och det är inte bara vi inom teatern som känner oss förvirrade inför hur samtiden ser ut. Det finns en längtan efter helhet och att kunna återskapa samhällsfördragen, säger Teater Västernorrlands chef Tomas Melander.
Sedan en tid tillbaka är heta samhällsproblem något av huvudrätt både hos Teater Västernorrland och den Riksteaterrepertoar som Sundsvalls Teaterförening arrangerar. Men det räcker inte med pjäser - också publiken ska engageras i samtal och tanke.
Det tycks vara ett led i svängningen bort från den inåtvändhet som allmänt präglade teater och samhälle under 80-talets senare del och framåt. Då gällde det privata: relationerna och den inre utvecklingen, inte samhällsdiskussionen.
I dag kan en teaterbesökare i Sundsvall inbjudas att stanna och diskutera pjäsen efter föreställningen. Gymnasieelever kan få resonera kring ett manus eller träffa skådespelare.
Teater Västernorrlands Som glöd under snö, en pjäs om oprovocerat våld, spelades för och diskuterades med flera instanser engagerade i brottsfrågor, till exempel polis och rättspsykiatri.
Nyligen deltog ett 30-tal organisationer i ett seminarium om människohandel när Teater Västernorrland och Riksteatern började arbeta med Pleasure, en pjäs om sexköp. Och när Sundsvalls Teaterförening arrangerade Mitt liv som tjock kunde tonårsflickor samtala om utseendefixering och självbild.
När gamla normer rasar finns behov av att resonera om problemen och försöka skapa en ny, gemensam livshållning.
Offentliga samtal måste föras. Och teatern är en viktig offentlig mötesplats, säger Tomas Melander.
I bakgrunden finns också en i viss mån krympande och åldrande teaterpublik med förkärlek för fars och musikal. Men i stället för att styra över utbudet till mer skratt och sång väljer teaterorganisationerna samhällsengagemangets väg.
Vi vill utmana idén att ungdomar bara är ute efter underhållning. Vi tror att de vill ta ställning till sina egna liv, och vi har sett ett stort intresse när vi lagt ut pjäser på läsning eller låtit skolklasser träffa skådespelare och regissörer, säger Staffan Mjönes, ordförande i Sundsvalls Teaterförening.
Frågan är om pendeln är på väg tillbaka till 70-talet, då den politiska teatern var ett begrepp och engagemanget stort ute i stugorna?
Det finns en skillnad. Vi vill inte ge plakatteater, inte tala om för folk vad de ska tycka, säger Staffan Mjönes.
På 70-talet fanns en hel del frälsarläror. Men det håller inte i dag. Vi skapar en mötesplats i stället, säger Tomas Melander.
Och publiken kommer, när den väl upptäckt att på teatern kan man värdera och omvärdera tillsammans med andra. Redan Korsväg Faust, serien om svåra moraliska val som forskningen ställer oss inför, drog enligt Tomas Melander oväntat mycket folk.
Men fler får gärna ta steget över teatertröskeln och inse att där finns varaktiga upplevelser att hämta. Teaterorganisationerna i Sundsvall är överens om att fortsätta sin samverkan för att rikta ljuset på samtiden och hjälpa oss att ta fram nya samhällskontrakt. Teaterns roll är att vara ett kitt i samhället.
Det är kanske det viktigaste man kan ha konsten till, säger Tomas Melander.

Mer läsning

Annons