Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En pjäs byggd på rädsla

/

Kanske kommer framtiden att likna det förflutna, med stora skillnader mellan människor. Med ett möjligt katastroftillskott av en förstörd miljö.
När kulturskolans fördjupningselever i drama, dans och bild bjuder pjäsen "Gränser" är det utifrån en framtid de inte vill ha.

Annons

När Sundsvalls Kulturskolas drama-, dans- och bildelever gjort sina föreställningar har det ofta handlat om klassiska sagor som Klas Klättermus och Pippi Långstrump.

I år blir det ett vuxnare tilltal.

– Vi har gjort en förställning utifrån temat gränser och hur ungdomarna har tolkat det. De gjorde utifrån sin framtidsrädsla. Vi hade hoppats kunna spela upp det före valet men det hann vi inte, säger läraren Jennie Hübinett Jansson.

De har använt det välkända temat tidsresor och planterat en tjej från nutid i 2096. Hon hamnar direkt i ett scenario där två par håller på att designa det barn de tänker vänta via knapptryckningar. Redan märks att det är skillnad på folk. Men tidsresenären griper in och knappar in lite andra instruktioner, vilket innebär att när de två flickorna möts som barn blir de vänner, fast de tillhör olika samhällsklasser. Det stöter förstås på patrull.

I scener möter vi också en ointresserad, toppstyrd och inkompetent regering bakom masker. Kostymens vita färg med mycket guld och silver tycks vara en mix av science fiction och 1700-tal. Det gamla kommer tillbaka i ny gestalt, och detsamma gäller fruktan för en värld uppdelad i fattiga och rika, en känsla som tycks ha återkommit bland svenska unga även då det gäller deras egen kultur.

Dansare har sina egna scener och bistår i att till exempel visualisera själva gränsen. Scenografin tecknas via projektioner och blir livfulla bakgrunder: en pelarrad för regeringen, fackverk och snurrande hjul för fabriken och så vidare. Och när resurserna tryter för människorna år 2096 händer det som inte heller är något nytt under solen: de som inte har lämnas utanför och efter. Det blir de som - åtminstone enligt planen - ska lämnas kvar på en döende jord medan de välbeställda söker rädda sig själva.

Sundsvalls Kulturskola har länge haft fördjupningslinjer i musik. Men numera kan även drama-, bild- och danselever välja att gå djupare och längre.

– När estetiska gymnasierna avrustar tycker jag att det är vår uppgift att ta hand om elever som vill göra det här till sitt. Det måste vi göra likaväl som vi satsar på idrottsgymnasier i Sundsvall, säger rektor Magnus Forss.

Mer läsning

Annons