Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Talanger blandas i Cirkusflickan

/
  • Multitalanger i Cirkusflickan: Kerstin Blomquist är såväl skådespelare som kompositör och Rebecca Seward är nycirkusartisten som nu också blir skådespelare.
  • Snart klart för
  • Nu förbereds julens teaterpremiär,

En är gammal i teatergården men skriver nu också musik. En är van nycirkusartist men gör nu sin stora debut som skådespelare.
Kerstin Blomquist, Rebecca Seward har premiären av "Cirkusflickan" i sikte.

Annons

I cirkusverkstan på Verkstadsgatan 2 i Skönsberg är det högre i tak än i en vanlig teatersalong. Åtminstone i bokstavlig mening. Annars kan man inte bygga mänskliga pyramider, som i "Cirkusflickan".

Stora delar av scenografin är på plats om än inte målad. I manegen tränar nycirkusartisterna halsbrytande moment som bäst. "Cirkusflickan", familjeföreställningen med premiär den 28 december, är inte bara teater utan också nycirkus, musik - och även konst, eftersom affischbilden är målad av konstnären Britt-Lis Seldinger, vars gammaldags julmotiv nu också visas i Kulturmagasinet.

Det kräver att man tar vara på alla talanger. För musiken står Kerstin Blomquist, som mest är känd från teatern. Hon var anställd hos Teater Västernorrland i sex år fram till 1995, men har återkommit i enstaka gästspel. De senaste åren har hon hjälpt Teater Soja med regi, senast i "Esters semester". Där skrev hon också en del musik, och det spåret har riktigt blommat ut i "Cirkusflickan".

– Jag har alltid varit musikintresserad och spelar piano, och som skådis kan man då få frågor som "Kan du spela dragspel?" säger hon.

Så växte bisysslan fram gradvis, och i "Cirkusflickan" har hon också skapat ljudeffekter med allsköns instrument och föremål; bland annat har näsflöjter och ätpinnar från kinarestauranger bistått med de ljud hon sökt. Musiken är, fast pjäsen är förlagd till förra sekelskiftet, mer stämningsskapande än direkt tidstrogen.

– Inte ens cirkusmusiken låter som cirkusmusik brukar göra; den associerar mer till människor från hela världen och är ibland lite mystisk, vintrig och kall men mysig, beskriver Rebecca Seward.

Hon är cirkusflickan själv, nycirkusartisten som här också ställs inför att göra en tung skådespelarroll i en pjäs. Kontakten med producerande Teater Soja och Cirkus Elvira knöts bland annat vid gästspelen med "Fly" på Norra berget i somras och i fjol. Redan då kom idén att hon skulle göra rollen som cirkusflickan SIgne.

– Jag har spelat teater som liten men det är en helt annan sak att ha en huvudroll. Nu är det mig publiken ska följa, min historia som berättas, och jag måste gå utanför mitt trygga jag, säger hon.

Men hon känner gott stöd, och vi kan nog räkna med stora inslag av fysisk teater och gestaltning i rörelser och mimik. Signe är trots allt en elvaårig flicka.

– En sådan har vi alla inom oss, så jag hoppas att alla ska kunna relatera till Signe, säger hon.

Både hon och Kerstin Blomquist framhåller hur nya världar av uttrycksmöjligheter öppnar sig när man blandar in människor från olika genrer.

– Jag har aldrig jobbat med cirkusartister förut. Vilken gåva att få se in i den världen också, säger Kerstin Blomquist.

Mer läsning

Annons