Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tommy Rehn får Kammarorkestern att rocka

/
  • Tommy Rehn, 39 år, skapar både symfonisk hårdrock och originalmusik till Kvartersteatern. I går fick han för första gången höra sin teatermusik spelad av en stor orkester, Nordiska kammarorkestern.
  • På torsdag fortsätter Kvartersteatern sitt 30-årsfirande med en konsertföreställning. Tommy Rehn, som har skrivit teatermusiken, fick i går höra sin musik spelad av Nordiska kammarorkestern och ett rockband.
  • Dirigent Jonas Dominique manar på Nordiska kammarorkestern som igår premiärtränade på Tommy Rehns

Tolv år har gått sedan Tommy Rehn började skriva musik åt Kvartersteatern. Igår vid repetitionen i Tonhallen fick han för första gången höra sin musikalmusik genom Kammarorkesterns instrument.

– Det är helt overkligt. Vilken skillnad, säger han nöjt.

Annons

Med start på torsdag firar Kvartersteatern vidare på sitt 30-årsjubileum. Det sker i Tonhallen tillsammans med Nordiska Kammarorkestern Sundsvall, studentkören Gungner, en rockgrupp och Åke Arvidsson från Teater Västernorrland. Totat kommer ett 100-tal personer framföra olika stycken från Aladdin, Anastasia, Peter Pan, Calamity Jane, Zorro och andra familjeteateräventyr i en konsertföreställning.

I första akten ligger tyngdpunkten på Kvartersteaterns musik signerad Tommy Rehn. Han har skrivit originalmusik åt teatern sedan 1997. Det började med Oliver Twist. Men han började komponera egen musik tidigt.

– Redan som tolvåring så ställde jag upp med ett band i skolan och spelade en låt jag hade gjort själv, berättar Tommy Rehn.

Han gick och tittade på kompisen Tomas Nordström som spelade i Kvartersteatern i mitten av 1990-talet. Ett år senare blev han presenterad som låtskrivare för Perra Söderberg. Sedan har det rullat på. Samtidigt har Tommy Rehn komponerat och spelat symfonisk hårdrock i bland annat Sundsvallsbandet Angtoria, och producerat hårdrock.

– Hårdrocken är besläktad med den klassiska musiken. Bach var den första hårdrockaren, menar Tommy Rehn.

Dirigent Jonas Dominique sätter igång repetitionen. Nordiska kammarorkestern, kompbandet och studentkören Gungner är beredda. Den för Tommy Rehn välbekanta musiken strömmar emot honom.

Han sitter och ler på första raden. 29 av hans musiknummer ska spelas upp.

När Tommy Rehn skrev musiken gjorde han det digitalt i datorn för en full orkester.

– Men det är en vansinnig skillnad att hör det med riktiga instrument. Jag är uppvuxen med rockmusiken så för mig så spelar det egentligen ingen roll vad det är för instrument. Vill jag har tyngt lägger jag på dubbla baskaggar och distade gitarrer, berättar han.

Stråkarnas mjukhet möter hårda gitarrer. Blåsinstrumenten möter dragspel. Det är tvära kast. Mixen av tango, vals, marschmusik och kletschmer avlöser varandra. Symfoniinstrumenten mixas med kompbandets rockiga instrument. Kören Gungner fyller i och ger stadga.

Tommy Rehn har spelat med Flora Big Band. Han har skolning på trumpet. Steget var inte långt till symfonisk rock, men när han skriver musik till Kvartersteatern är influenserna många.

– När jag skrev musiken till Anastasia lyssnade jag på ryska arméns marschmusik innan jag förde över det till mitt tonspråk. Vid Zorro lyssnade jag på spansk och mexikansk musik. Jag var tvungen att lära mig olika musikstilar, och det är kul, säger han

Då och då pratar dirigent Jonas Dominique, som tillsammans med violinisten Patrik Källström har orkestrerat musiken, med Tommy Rehn. Hans stycken är inte omgjorda, men de har fått några små putsningar här och där för att passa kammarorkestern.

– Går det för snabbt? frågar Jonas Dominique.

Tommy gör tummen ner.

Så fortsätter repetitionen. Jonas Dominique skapar en enhet av de olika instrumenten. Han dansar och driver på.

– Det låter maffigt. Det är fina låtar och man rycks med, säger han till Tommy Rehn i repetitionspausen.

Det är första gången Nordiska Kammarorkestern Sundsvall samarbetar med Kvartersteatern. Nu blir det fem föreställningar på fyra dagar med början på torsdag. Premiären är utsåld.

För en gångs skull ska Tommy Rehn ta det lugnt på premiären.

– Jag ska lyxa till det och bara lyssna, i vanliga fall brukar jag har många arbetsuppgifter.

Mer läsning

Annons