Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unga röster med karaktär och begåvning

/
  • Operaeleverna vid Schymberggården bjöd på en avslutningskonsert i Gustav Adolfs-kyrkan i lördags. Anna Hanning sjöng stycken av Hugo Wolf och Claude Debussy med en pregnant sopranstämma.
  • Charlotta Böjers framträdande Det kom ett brev, efter Pär Lagerkvist. Hon har en spröd stämma med fin känsla.

Annons
Musik: Gustav Adolfs-kyrkan den 30 juli 2005.
\"Liten konsert med operaelever\", arrangerad av Schymberggården.

När hovsångerskan Hjördis Schymberg testamenterade sitt barndomshem på
Alnön till en stiftelse var hennes ambition att gården på nytt skulle
fyllas med musik. Under den gångna veckan har sju unga sångare deltagit
i mästarklasser på Schymberggården för barytonsångaren Olle Persson,
pianisten Johan Fröst och litteraturvetaren Anders Olsson.
Undervisningen har betonat textinterpretationen, med närläsning av den
lyrik som tonsatts. På lördagen gavs en avslutningskonsert i Gustav
Adolfs-kyrkan i Sundsvall.
Tanken med kvällens program var att skildra kärleken och dess skiftande
former. Här hördes förhoppningar och glädje, men också vanmakt och sorg.
Betoningen låg på musik från den romantiska epoken, med tyska lieder och
nordiska romanser.
En av rösterna som hördes var Anna Hannings, en slank, rörlig och
pregnant sopranstämma. En av Wolfs Mörike-sånger sjöngs med vacker
klang, allvar och fasthet i karaktären. Lika tekniskt och musikaliskt
övertygande sjöng hon en aria ur Debussys kantat \"L\'Enfant Prodigue\".
Dramatiskt och ombytligt tolkat, där stämman bar väl ut. En röst med
tydlig mezzokaraktär har Anna Wegrzyn. Hennes framförande av Sibelius
\"Den första kyssen\" ljöd bitvis något osmidigt. Kraften imponerade dock,
liksom de mycket personliga övertonerna i rösten. Till detta lade hon en
sång av Korngold med effektivt kontrasterade karaktärer, än ljus, än oro.
Gunnar de Frumerie tillägnade flera sånger till Hjördis Schymberg, som
också sjöng in dem för Sveriges Radio. Något att sända eller ge ut på
skiva kan man tycka. \"Det kom ett brev\", efter Pär Lagerkvist sjöngs i
lördags av Charlotta Böiers. Hon har en spröd stämma med fin känsla för
frasen. Till de nordiska inslagen hörde också en visa av Carl Nielsen.
Camilla Marie Dahlgreen sjöng den på ett talande och naturligt vis.
I Stenhammars \"Du hade mig kär\" manade Jakob Mechlers uttrycksfulla
baryton fram desperationen. Innerligheten i Richard Strauss
\"Allerseelen\" tilltalade ännu mer. Michael Axelsson har en mindre och
ljusare röst. Han sjöng en sång av Emil Sjögren, finstämt och inåtvänt.
Rent förnämliga att höra var Olle Perssons egna tolkningar. Han har en
mycket välklingande och jämn baryton och en osviklig uppfattning om
Schuberts idiom. Alla sångare ackompanjerades av Johan Fröst. Hans spel
var alert, välklingande och genomlyst.

Fotnot: En förteckning över Hjördis Schymbergs inspelningar finns på
Internet: .

Björn Östlund

Mer läsning

Annons