Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unna dig en stunds svindel

/

KRÖNIKA: Gunilla Kindstrand om Augustpriset och skönlitteraturen som subkultur.

Annons

Branschen sorlade som vanligt kring Augustpriset, men inte ens champagnen kan längre dölja att skönlitteraturen lever trångt.

Det har skett något dramatiskt med vårt förhållande till den seriösa litteraturen. Deprimerande många publikundersökningar visar att intresset för genomarbetad, skön litteratur minskar. Vi läsare verkar få allt svårare att uppamma den koncentration och uppmärksamhet som skönlitteratur kräver för att öppna sig och ge tillbaka. I stället har vi fått ett starkt fokus på bloss och snabb tillfredsställelse.

Som allt fler uttrycker det: Det är en bra tider för böcker men dåliga tider för litteratur.

För snart tio år sedan höll de svenska akademierna en ovanlig sammankomst. En rad självständiga tänkare höll föredrag kring tidens villkor för konsten. Hur mycket återstår av den seriösa konstens anspråk på allmängiltighet, frågade sig dåvarande sekreteraren Horace Engdahl. Är den stora tradition, som till exempel akademierna vårdar, på väg att bli en subkultur bland andra subkulturer i ett platt landskap, där det inte längre finns någon bergstopp att blicka ut från?

Seminariet och den efterföljande skriften väckte en intensiv debatt om högt och lågt, om kvalitet och kommersialism. I dag skulle nog ingen ifrågasätta akademianalysen. Det som tills alldeles nyss kallades den stora konsten gör sig inte självklart synlig längre. Vi rör oss i ett måttligt kuperat slättlandskap och har en allt mer begränsad översikt.

Just därför skulle jag vilja rekommendera en av de böcker som nominerades till Augustpriset, men som inte vann, nämligen "Masja" av Carola Hansson. Det är den tredje boken i en triptyk som utspelar sig i kretsen kring författaren Lev Tolstoj. Tolstoj brukar beskrivas som komplicerad, genial och paradoxal, med en persona som ingen verkar ha kunnat värja sig mot. Hans närmaste levde i och genom detta grandiosa spänningsfält, vilket Carola Hansson gestaltar på ett vis som får språket och erfarenheten att vibrera.

Läs den som inte vann. Unna dig ett ögonblick av svindel.

Mer läsning

Annons