Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vadstena satsar på blodig barockopera

Annons
Blod, död, incest och människooffer. Det är några av ingredienserna i den barockopera som Vadstena Akademien spelar i sommar. \"Demofoonte\" är originaltiteln på ett närmast bortglömt grupparbete av tre italienska tonsättare från 1733.
- Vi har satsat på så många nyskrivna svenska operor under de senaste åren att man kanske har glömt bort att Vadstena Akademien forskar och bedriver operaarkeologi, säger den konstnärlige ledaren Nils Spangenberg.
Efter urpremiärerna av Carl Unander-Scharins \"Byrgitta\" sommaren 2003 och Paula af Malmborgs operakomedi \"Ärret\" i fjol har Vadstena Akademien grävt djupt och hittat en opera som knappast har spelats sedan 1700-talet.
- Varför kungen av Neapel lade ut beställningen av operan \"Demofoonte\" på tre av sina \"maestri di cappelle\", Mancini, Sarro och Leo, vet vi inte, men det gör den extra intressant. Dessutom engagerade han den unge Giuseppe Sellitti att skriva det komiska intermezzot \"La vedova ingenosa\" som spelas mellan akterna.
\"Ödets lotter\" kallar Vadstena Akademin sin helafton som får premiär i Bröllopssalen på Vadstena slott den 22 juli. Titeln inkluderar både operan \"Demofoonte\" och intermezzot som på svenska får heta \"Fiffiga änkan\".
- \"Demofoonte\" är en så kallade opera seriosa. Det är en nästan bortglömd konstart som jag tror är på väg att komma tillbaka. Det handlar om högdramatisk 1700-talsmusik och en djupt seriös handling. Librettisten på modet Metastasio har skrivit en ohygglig historia om blod, död, incest och människooffer, avslöjar Nils Spangenberg.
På den tiden slutade varje opera lyckligt så det ordnar sig till sist även i det här fallet. Det komiska intermezzot lades in mellan akterna som en andhämtningspaus för publiken.
-Karl Rombo, som går sista året på Operahögskolan i Stockholm, ska sjunga en av de bärande rollerna som Matusio.
- Vi har kollationering först i april så jag vet bara att Matusio är far till en dotter som kung Demofoonte bestämt sig att offra till Apollo för rikets välgång, säger Karl Rombo.
Han har tidigare haft roller i Vadstena Akademiens uppsättningar \"Byrgitta\" och \"Eldsvådan\" av Haydn. Det är också klart att han får göra rollen som Arim i Daniel Börtz opera \"Svall\" på Kungliga Operan nästa vår.
- När man är under utbildning har man inte råd att ägna en sommar åt att vara ledig. Vadstena Akademien ger oss en chans till jobb och övning. Där knyter man kontakter, lär sig massor och hämtar inspiration, säger Karl Rombo.
Av tradition brukar Vadstena Akademien sätta upp två operor varje sommar. Av ekonomiska skäl orkar man bara med en i år. Ändå talar Nils Spangenberg om en ovanligt \"rik säsong\" sommaren 2005.
- Vi gör en nystart och inleder samarbeten med Musikhögskolan i Stockholm och Linköpings universitet. Vi ska ha en barock-workshop som ska resultera i performanceföreställningar och vi avslutar med internationell sångarfestival på Borggårdsscenen den 19 och 20 augusti. Vi ser det som en början på en festival som återkommer varje sommar, säger Nils Spangenberg.
Samarbetet med Musikhögskolan innebär att skolan i vår arrangerar en förkurs för studenter med inriktning på tidig musik som ska ingå i orkestern i Vadstena. Den samspelade orkestern ska också hålla konserter med sångare på Gamla Teatern och i Dormitoriet. Scensommarfestivalen blir ett samarbete med Norrköpings symfoniorkester. Vilka internationella stjärnor som kommer till Vadstena får vi veta senare i vår.

Mer läsning

Annons