Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem betalar tusenlappar för ankor?

/

Annons
Att ge ut praktverk har varit en trend i de senaste årens serieutgivning i Sverige. Man har gett ut de tidiga serietidningsrariteterna, från Kalle Anka & C:o till Bamse, i ståtliga band, man ger ut de klassiska albumserierna om Asterix och Lucky Luke i påkostade samlingsvolymer och man ger ut våra dagars serie i snygga utgåvor som inte behöver skämmas för sig på vilket salongsbord som helst möjligen om man bortser från innehållet.
Frågan har hela tiden varit vem man riktar sig till med denna utgivning. Vem har råd att köpa alla Asterixserierna i snygga, men dyra, band och vem läser Fantomens Krönika samlade i en till synes oändlig rad av band som börjar med "Fantastiska berättelser från 1:e och 2:e Fantomens tid 1536 1588"? Inte är det väl ändå de barn som serierna ändå ursprungligen var tänkta för? Eller riktar man sig till oss, lätt åldrade serienostalgiker, som läste de här serierna när vi var små och som senare grämt oss över att vi slarvat bort de nu värdefulla originaltidningarna och -albumen?
Tankar av detta slag kommer naturligt för en när man ser de mängder av samlingsutgåvor som nu finns att köpa, antingen i bokhandeln eller genom att prenumerera på en serie böcker som kommer att ges ut under de närmaste åren.
Nu är praktböcker med serieinnehåll inget nytt för det här decenniet, de fanns redan under det förra årtusendet. Det började för en 30 år sedan med Jag, Kalle Anka och fortsatte med Jag, farbror Joakim och tuggade sig efter hand igenom alla de stora Disneyfigurerna, och några till, i sammanlagt ett tjugotal mestadels vita volymer. De här utgåvorna fick en del skäll, och med gott fog, för att förlaget, Hemmets Journal och senare det besläktade Richters, stympade de ursprungliga seriesidorna för att passa det format förlaget valt för böckerna. Kritiken mot de vita böckerna gjorde verkan, för ett decennium senare började Hemmets Journal, senare Richters, ännu senare Egmonts, att ge ut Kalle Anka, Ett urval äventyr av Carl Barks, mer bekanta som "guldböckerna". Jag kan ha tappat räkningen, men i min bokhylla står 17 sådana volymer, med alla de riktigt fina Kalle Anka-äventyren av mästertecknaren Carl Barks, mannen bakom en stor del av persongalleriet i serierna: farbror Joakim, den odrägligt lyckosamme kusin Alexander och kapitalistarketypen Joakims bittra fiender, Björnligan. I sammanhanget kan det parentetiskt påpekas att ingen av Björnligans medlemmar är björn, utan de är alla hundar, vilket framgår av deras engelska namn, Beagle Boys. Och vet ni varför farbror Joakim heter uncle Scrooge på engelska? Jo, första gången han var med var i en serie om hur Kalle firar jul hos sin rika men snåla släktings stuga. För att alla engelskspråkiga skulle förstå hur snål farbror Joakim var gavs han samma namn som Charles Dickens hjärtlösa rikeman Ebenezer Scrooge i den för alla engelsktalande mycket välbekanta A Christmas Carol uncle Scrooge alltså!
Men åter till bokutgivningen. Man skulle kunna tro att förlaget skulle stanna där, nu när alla de nästan kultförklarade serierna var utgivna i förstklassigt tryck i snygga volymer. Men inte. Detta var bara början. Mot slutet av 90-talet började man ge ut Kalle Anka & C:o, Den kompletta årgången.
I dessa böcker ges alla de klassiska årens Kalle Anka-tidningar ut, kompletta med pärmar och allt, med början i den första årgångens fyra tidningar från 1948. Sedan har det kommit ut nya årgångar hela tiden. Man är nu framme vid 1959, som väl minst behöver fem 296-sidiga böcker för att få plats med de 39 tidningarna som gavs ut det året. Och det slutar väl inte där, är jag rädd. Näst i tur står i så fall årgången 1960, och det året blev Kalle Anka & C:o veckotidning, så för en komplett årgång måste det till sju band!
Utgivningen kan alltså pågå hart när i det oändliga, men jag förmodar att man ändå sätter gränsen där någonstans.
Utgivningen av dessa kompletta årgångar av Kalle Anka & C:o måste ha varit en framgång, för liknande utgåvor har påbörjats också med Fantomentidningen och Bamse.
Som om inte detta var nog har man sedan mjölkat ur Disneyserierna en vända till genom att ge ut Walt Disney's Hall of Fame med separatvolymer med de främsta tecknarna av Disneyserier. Hittills har, mig veterligt, åtta volymer kommit ut, men då har Carl Barks fått flera böcker och hans kronprins Don Rosa ett par. Så den utgivningen kan man säkert hålla på med ett tag till.
Om inte den storsatsning man nu påbörjat tar loven av alltihop, förstås. För nu kommer Carl Barks Samlade verk, i tio kassetter med tre halvfranska band i varje! Varje kassett kostar runt 1 600 kronor styck, så den som vill ha de samlade verken får punga ut med ca 16 000! Det blir många utropstecken, jag vet, men man blir lite tagen av denna enorma satsning. Bokserien kommer, när den är fullbordad, att omfatta 8 000 sidor, där hela Barks produktion av Disneyserier om 6 500 sidor förväntas ingå. De ges ut i kronologisk ordning, men för att man skall kunna följa hans utveckling så innehåller varje kassett ett band med verk från Barks tidiga produktion, ett från den mellersta och ett från hans senare skaparperiod. Kassett nummer ett innehåller följaktligen volymerna 1, 11 och 21, och nästa band 2, 12 och 22 etc.
Varje band innehåller förutom serier, sagoberättelser och skisser också omkring 1 500 sidor faktatext, framförallt biografiska artiklar om Carl Barks. För att öka på exklusiviteten har man begränsat upplagan till 2 000 exemplar. Och när man har köpt hela verket får man också en konstmapp med reproduktioner av tio Barksomslag. Dessutom får man också Joakim von Ankas "lucky dime", lyckoslanten som Magica de Hex alltid försöker komma över, specialtillverkad för ändamålet av norska myntverket och det kan man kanske behöva!
En fantastisk utgåva är det, och för en gammal ankist börjar snålvattnet ohjälpligt rinna till.
Men frågan kvarstår: Vem betalar 16 000 spänn för ankor?
Daniel von Sydow


Mer läsning

Annons