Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Verkligt och overkligt USA öppnar fotofestival

/
  • Hasse Persson, numera curator vid Hasselblads Center i Göteborg, har samlat en stor mängd bilder från sina 23 år i USA. Han har rest över i stort sett hela landet och fångat det i all sin brokighet.
  • Den stora bilden på Ronald och Nancy Reagan tog Hasse Persson just då George Bush den äldre utropats till presidentkandidat. Därmed var Reagans tid vid makten obönhörligen förbi, och många känslor passerar revy i presidentens ansikte. På den mindre bilden syns Reagans och Frank Sinatra.
  • Först bjöd Larry Hagman Hasse Persson på en drink som slog ut dem båda. Först nästa dag fotograferades denna dokumentation av det amerikanske leendet.
  • Hasse Persson har fångat några av de tillfällen då amerikaner - eller i alla fall vissa av dem - går ut och firar.
  • Många porträtt finns i Hasse Perssons USA-samlingar, bland andra en ung Bob Dylan.

I går öppnade den 6:e fotofestivalen i Sundsvall. Med bland annat Ku Klux Klan, presidentbilder och porträtt av presidenter och berömdheter visar Hasse Persson i en ny utställning några av USA:s många sidor.

Annons
Fotojournalistik är temat för årets fotofestival.
Trots att festivalen är mindre till formatet än tidigare års omfattar den förutom pågående utställningar också tre nyöppnade. En visar det postsovjetiska Kaunas och Litauen. En speglar Sovjets bild av sig själv gentemot väst. Och en visar några av de oräkeliga aspekterna på världens mest fotograferade, omdiskuterade, beundrade och kritiserade land: USA.
Då det gäller bildjournalistik är få så lämpade att delta som Hasse Persson, under 23 år fotograf för Expressen och DN i USA, nu curator på Hasselblad Center i Göteborg. Han har speglat USA från 1960-talets södern, då slaveriet ännu tydligt levde kvar i folkmentaliteten och satt slutpunkten i vår tids låtsasstad Las Vegas.
I några av de mest gripande bilderna har han nästlat sig in i en Ku Klux Klan-grupp och lyckats avbildat människorna under huvorna: några med fanatism lysande ur ögonen, andra bara trötta eller vardagligt småleende. Många är kvinnor och nästan alla tycks vara helt vanliga människor, vars kåpor i hemmiljö ser lika oskyldiga ut som kyrkokörens.
Han har fångat rodeons machokultur, det vackra badfolket i Florida, de fattiga i Södern liksom det dekadenta med fascinerande livet på det mondäna lyxdiskot Studio 54. Bland porträtten finns Alfred Hitchcock, Richard Nixon och Muhammed Ali.
Larry Hagman, J.R. Ewing för världen, träffade han när han ville avbilda det amerikanska leendet, \"den där gymnastiken som sker i ansiktet på amerikaner när de träffar folk\". Bakom Texasleendet hittade han en familjetrogen, vänsterinfluerad anti-rökfantast.
Om Nixon berättar han att presidenten hade en \"shit list\".
Där fanns Sverige bredvid Nordkorea och Albanien. Det var för att Olof Palme kritiserade Vietnamkriget, säger han.
Ändå fick han ta bilder även av den mot slutet av sin karriär så nedgångne Nixon. Under en tågresa fick han känna även Ronald Reagan på pulsen.
Jag frågade varför han alltid höll samma tal och han sa: \"Folk minns ändå inte vad man säger. Det är stämningen de minns.\" Och han var fantastisk på att skapa stämning vid sina möten.
Av bilderna är de flesta tagna för utställningar eller fotoböcker, få för pressen. Men det är pressfotografens öga han använt. Bilderna är inte tillkrånglade: de är utsnitt av verkligheten, ett kvitto på att han följt pressfotografins främsta lag och helt enkelt befunnit sig på rätt plats vid rätt tillfälle.
Den kitschighet som vissa motiv visar upp finns på riktigt. För oss blir det komiskt när en ensam skylt mitt i en öken uppmanar \"Try Jesus\": Men ytligheten och det ibland smått kalkonartade är ju något vi européer gärna förknippar med USA.
Real/unreal är namnet på utställningen. Hasse Persson tycker sig se hur gränsen mellan verkligt och overkligt suddas ut mer och mer för amerikanen, kanske som mest synligt i Las Vegas fantasivärldar. Och man undrar: vet människorna på bilderna själva vad som är verkligt? Upplever sig Ku Klux Klanfolket som bara deltagande i en lek, en teater?
Det som nu sker i USA avslöjar vad Hasse Persson ser som nationens stora brist: det glesmaskiga sociala skyddsnätet, den ojämna rikedomsfördelning som skapar en underklass där ett Ku Klux Klan kan frodas. Hasse Perssons bilder av rörelsen är tagna just i det orkandrabbade Baton Rouge, Mississippi.
Det tillhör landets ekonomiskt och socialt svagaste del. Katrina slog USA rakt i veka livet, säger han.

Mer läsning

Annons