Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Zorn i männens värld

/
  • Anders Zorn avporträtterade gärna sina konstnärsvänner. Etsningen

Det finns en Zorn bortom kullorna. Han porträtterade också mängder av män - med kläderna på.
I sommar visar Nationalmuseum den svenske nationalkonstnären från en annorlunda sida i utställningen "Zorns män".

Annons
Utmed väggarna i gravyrgalleriet på Nationalmuseum i Stockholm tronar den ene store och pompöse mannen efter den andre. I slutet av 1800-talet ansågs Anders Zorn som en av de främsta av tidens porträttmålare.
Den ene potentaten efter den andre beställde porträtt av Zorn. I synnerhet under sina sju resor till USA tjänade Zorn stora summor på sin målarkonst. Han målade och gjorde etsningar av statsmän som Theodore Roosevelt och den svenske kungen Oscar II men också av finansvärldens framgångsrikaste män och konstnärsvännerna i Sverige och Paris.
Nationalmuseum har landets främsta urval av 1800-talsgravyrer. I samlingen av Anders Zorns etsningar saknas ingenting. "Zorns män" har ställts samman av Merit Laine. Hon har doktorerat i ämnet porträttkonst, så för henne var det naturligt att sätta fokus på den delen av hans verk.
Porträttmåleri var traditionellt konstnärens födkrok. Så var det också för Anders Zorn. Han beskrev sig själv som porträttmålare och använde medvetet porträttmåleriet för att skapa band till personer som var viktiga för hans karriär, säger hon.
Därför porträtterade Zorn konstsamlare, mecenater och viktiga smakdomare i tidens kulturliv. Den värld av välbetalda statusyrken där Zorn rörde sig behärskades helt av männen. De tronar myndigt, med allvarliga miner och imposanta kroppshyddor.
Zorn använder sig av porträttkonstens klassiska grepp. Han karaktäriserar personer genom föremålen han avbildar personerna med. Det är ett spel mellan att visa det personliga och att placera personen i ett typiserat sammanhang, säger Merit Laine.
På ett par av etsningarna porträtteras männen tillsammans med kvinnorna de lever och arbetar tillsammans med. Merit Laine menar att det syns i bilderna att Zorn hade svårt för att göra den här typen av kvinnoporträtt trots att han var så van vid att handskas med kvinnliga modeller.
Zorn hade ingen större förståelse för kvinnor i yrkeslivet. Han hade en strikt fysiologisk syn på det motsatta könet - kvinnor var gjorda för fortplantning. Han blev obekväm när han avbildade en kvinna som hade gett honom i uppdrag och betalade för att bli avbildad. Han föredrog att måla av modeller som han själv hade skaffat.
Utställningen visas fram till den 26 februari 2006. (PM)

Mer läsning

Annons