Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Landskap som manar framåt

Konstrecension
Måleri av Joseph Davey
Galleri Sjögatan Sju
6 - 15 november
Vernissage: 6/11 15 18
Öppet: fr 15 - 18, lö - sö 12 - 16

Annons

Joseph Davey är engelsman, sedan sju år bosatt i Östersund.

Han är konstutbildad i Brighton och representerad av gallerier i såväl Stockholm som i London och Edinburgh. Här visar han naturmotiv främst från sitt nya svenska och sitt gamla brittiska hem.

I en fjällbild som "Bynäset" för han penseln rappt; nästan krävande placerar han snön på vidderna och molnen på himlen. Medan många landskapsmålare närmar sig sina motiv varsamt och nästan undergivet är det här en bestämd hand som styr, som enträget manar på till rörelse och energi.

Å andra sidan finns det mjuka och pastoralt romantiska där de klassiska landskapsmålarna glimtar fram, som hos de betande fåren och den lilaaktiga dagern i "Sheep" eller den lilla "Dark waters at my father´s woods" som med sin milda färgsättning får bilden att glöda från djupet. Det svaga diset ger ett intensivt ljus men kan någon gång få motivet att nästan tippa över, som i "The Renaissance Storm".

Här är aldrig strålande sol; de olika gråvädrens variation tycks intressantare. "Ice fishing" visar en dag då världen är helt gråvit, på gränsen mellan vinter och snösmälta. Och när konstnären centrerar sjön och det karga bergslandskapet runt grillplatsen med sin eld ger han inte bara balans i färg och form, utan får också en norrlänning att minnas tryggheten från eldvärmen mitt i vinterns blåvita köld.

Han är sparsam med färger, litar på det vita och det mörka. Sheep 2 och 3 fångar den stund då natten fallit så långt att skogen är en svart silhuett, men himlen ännu lyser starkt i fjärran. Det är en suggestiv stämning, och där penseln tagit i med kraft skiner ljuset starkast. Ofta återkommer punktsvärmarna som får luften att spraka av intensiv stillhet, små irrbloss som laddar med energi och understryker känslan av mystik.

"Between the woods and the yard" är ett ljuvt och grönskande landskap på håll, och även här är det skuggornas spel som bygger spänningen. Liksom i "Turkey Trees", utsikten uppåt i en trädkrona här är det skuggan och inte solen som spelar huvudrollen i den visuella dramatiken.

Så finns här den frid som landskapsmålningar alltid ger oss, kanske av vana, kanske som något nedärvt. Men också en kraft, en oro som gör Joseph Daveys målningar till något mer än förnöjda meditationsobjekt. De manar framåt.