Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lara Croft har inget nytt att komma med

Tomb raider: Underworld

Annons

Det kan inte vara lätt att vara Lara Croft. När hon nu, efter många års försök, äntligen släpper ett av sina starkaste spel sedan debuten, är hon ändå speltekniskt en generation bakom. Underworld hade kunnat vara systemsäljare till Xbox eller Playstation 2, nu är det inte lika lätt.

Ta Mirror’s edge som exempel, en helt ny, fräsch upplevelse med perfekt kontroll och design för 2000-talet. Dessutom idéer som inte känns uttjatade och en huvudrollskaraktär som känns mänsklig. Vid direkta jämförelser blir det mer än tydligt att Lara Croft representerar den äldre skolans speldesign.

Det är ett klassiskt äventyrsactionspel, men även om kontrollen är bättre än på länge finns fortfarande stora brister. Kameran hoppar lite som den vill och buggarna är aningen för många. Ett mysigt juläventyr är det absolut, men räkna inte med någonting nytt.