Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lars Holmgren (L): Nu måste logistikparken i Sundsvall ros i hamn

Annons

Nu måste vi väl få se slutet på en mycket försenad byggstart av logistikparken i Sundsvalls djuphamnsområde. Visst ska man ha stor respekt för att demokratin skall ha sin gång, men det känns trist att en liten grupp människor tar alla möjligheter att sätta käppar i hjulet och förhala projektet.

Trist och irriterande då det påstås att logistikparken inte är efterfrågad. Det är ett helt felaktigt påstående. Innan projektet sattes igång gjordes en omfattande marknadsundersökning som klart visade att behovet och efterfrågan på effektiva, kostnadseffektiva och miljövänliga transporter är mycket stort i vår region.

Jag har även, som tidigare styrelseledamot deltagit på ett antal större transportmässor i Sverige. Det genomgående intrycket, även från dessa tillfällen, är att det finns ett mycket stort intresse i vår omvärld att logistikparken i anslutning till Sundsvalls hamn kommer till stånd. 

Nu måste spaden få sättas i jorden för att flytta Sundsvall närmare sin marknad.

Logistikparken i Sundsvall kommer att möjliggöra att växla containers mellan tre olika transportslag och skall inte förväxlas med en del logistikparker, som växer upp i Sverige, som enbart kan erbjuda stål- och gummihjul. Med även ett sjöalternativ öppnas möjligheter att nå betydligt många fler destinationer inom rimlig tidsrymd. Vill man göra jämförelser kan Norrköpings logistikpark vara lämplig. För den lyckade etableringen finns stora likheter med de som gäller i Sundsvallsregionen.  

Sundsvalls logistikpark kommer dessutom att innebära en betydande och viktig förbättring av luften i Sundsvalls stadskärna, tack vare:

■ Att den befintliga containerterminalen, som finns invid järnvägsstationen, kan inrymmas i logistikpark. Ett stort antal tunga transporter flyttas då från Sundsvall city.

■ Järnvägsanslutningarna förbättras så att tåg inte behöver dras in i city för växling, med bomfällningar som följd.

■ Diesellok kan ersättas med ellok.

Jag är övertygad om att ingen som är inblandad i projektet inte känner respekt för den landbit som behöver tas i anspråk för containerhamnen. Annan lokalisering har prövats men allt visar att denna plats är den självklara för att nå de miljö- och effektivitetsmål som projektet präglas av.

Visst får det konsekvenser, men Sundsvallsregionen behöver ha företag och ett näringsliv som har en chans att verka, utvecklas och vara konkurrenskraftiga på en internationell marknad. Det skall kommunen och de folkvalda arbeta för. Då kan vi få vi in skattepengar som kan användas till vår välfärd. Det är viktigt och måste vägas in i investeringskostnaden.

Näringslivet i Sundsvall välkomnar bättre, effektivare och miljövänligare transporter. Nu måste spaden få sättas i jorden för att flytta Sundsvall närmare sin marknad.

Lars Holmgren (L)

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Läs också: [+] 150 miljoner kronor i limbo – ekonomisk rysare för logistikparken i Petersvik

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel