Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ledare: Integritetsskandal att dalfolkets samtal till Vårdguiden 1177 har legat oskyddade på nätet

Tidningen Computer Sweden avslöjade på måndagen att 2,7 miljoner samtal till 1177 Vårdguiden har legat ute på en helt oskyddad webbserver. Vem som helst med tillgång till internet har kunnat gå in och lyssna på andra människor samtal.

Det står nu klart att även Region Dalarna omfattas av haveriet. Somrarna 2015-2017, då dåvarande landstinget anlitade skandalföretaget, kan du som ringde 1177 ovetande ha hamnat på en oskyddad server där vem som helst teoretiskt har kunnat gå in och lyssna.

Om IT-skandalerna kring Transportstyrelsen 2017 och nu senast Svenska Kraftnät är allvarliga ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv så är denna skandal ett prakthaveri sett ur ett integritetsperspektiv.

Samtal som du och dina nära har ringt till 1177, där känsliga detaljer om sjukdomar eller sjukdomssymptom diskuteras, har legat öppna för vem som helst att ta del av.

Att samtalen sparas må vara en sak, även om även detta bör ske med stor försiktighet. Men att de inte har krypterats eller på annat sätt förvarats på ett sådant sätt att de inte kan kommas åt är obegripligt.

Det är viktigt att nu gå till botten med hur detta har kunnat ske och ta fram rutiner för hur liknande händelser ska kunna undvikas. Den som ringer till sjukvårdsupplysningen måste kunna vara trygg.

Ann-Catrin Sterner, verksamhetschef för telefonrådgivningen 1177 Dalarna, sade så här när hon kommenterade saken i tidningen:

"Detta ska inte få kunna hända. Vi beklagar situationen. När allt är kontrollerat och utrett så kommer också eventuella patienter som drabbats att få veta det av oss".

Integritetsskandalen pekar också på något väsentligt i samhället: Att digitaliseringen fört med sig helt nya typer av risker och att IT-säkerheten gång på gång brister. Ibland är det tekniken som felar. Ibland är det den mänskliga faktorn.

Vill det sig riktigt illa – som med Transportstyrelsen och Svenska Kraftnät – kan det slå mot rikets säkerhet. Den risken finns inte med 1177-samtalen, men det är ändå allvarligt att integritetskänslig information inte hanteras på ett säkrare sätt. Framför allt skvallrar det om bristande respekt när det gäller samtalens karaktär och de vårdsökandes integritet.

Värst av allt är att för varje sådan här skandal som rullas upp finns det säkerligen tio fall av lika allvarlig säkerhetsbrist som aldrig når allmänhetens ljus.