Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sofia Mirjamsdotter: Det är nu det händer – klimatkrisen tvingar fram nya lösningar för tågresande ut i Europa

Artikel 7 av 8
Ledare om klimatet
Visa alla artiklar

Annons

Att minska på flygresandet är den enskilt mest effektiva åtgärden som en privatperson kan göra för att minska sitt klimatavtryck. Ibland målas det upp som om man måste sluta att resa helt och hållet, men så är inte fallet. Allt fler får upp ögonen för tågresor även utanför landets gränser.

Inte minst har Greta Thunberg inspirerat. Hon reser med tåg ut i Europa där hon möter regeringschefer och demonstrerar för klimatet tillsammans med tusentals andra unga (och äldre) i Europas storstäder.

Dock finns ett problem - det har hittills varit onödigt krångligt att boka tågresor utomlands.

De flesta är ändå ganska lata, och om en tågsemester kräver timtal av krångliga bokningar och olika sajter och företag att hålla reda på kan det vara avgörande när man bestämmer sig för att istället köpa en flygresa, eftersom det är väldigt mycket enklare.

Än så länge är det också i de flesta fall dyrare att ta tåget än flyget ut i Europa, något som känns orimligt och även det är avskräckande för många. Varför betala mer för en resa som tar betydligt längre tid och som dessutom är krångligare att boka och genomföra? Här måste det till ändringar, kanske framförallt vad gäller beskattning av flyget som idag är alldeles för billigt.

Men med ökad efterfrågan följer också lösningar. SJ har meddelat att de snart släpper en ny digital tjänst för att enklare kunna boka resor ut i Europa. EU-parlamentet har röstat för ett förslag från Miljöpartiet som ska underlätta genom att tågbolagen öppnar sina bokningssystem och även gör det enklare att boka om resor vid förseningar som orsakar missade anslutningar.

I sommar ordnar DN tågcharter genom Europa, en resa som sålde slut på mindre än en vecka.

Nyligen meddelade även resebyrån Ving att de satsar på tågcharter. Än så länge går det bara att resa till Davos men det finns anledning att anta att det kommer mera, och att fler resebyråer hakar på den nya tågtrenden.

En tågresa behöver inte nödvändigtvis vara mer obekväm än en flygresa. Tåget går till skillnad från flyget rakt in i städerna, så att man är framme när man är framme. Man slipper köandet till incheckningsdiskar och säkerhetskontroller, det finns alla möjligheter att använda restiden konstruktivt eller för den som så önskar till att uppleva landskapet genom tågfönstret. Med tågresande blir det också enklare att göra flera stopp under en och samma resa, och likt tågluffarna på 80-talet hinna med flera storstäder på ett par veckor.

Ibland går det snabbt när det börjar röra på sig, och det finns all anledning att tro att trenden med tågsemester ut i Europa bara är i sin linda.

Det finns också en annan hake, och den är inte så liten; inrikesresandet, inte minst för människor i Norrland eller Bergslagen som först måste ta sig genom halva Sverige eller längre innan de når fram till Öresundsbron. Sverige lider av underdimensionerad järnväg på många håll och bristande underhåll. Problemen med stopp och förseningar ökar i en tid när det borde satsas för snabb omställning till klimatvänligare resande.

De så kallade satsningar på underhåll och järnvägsutbyggnad som görs är alldeles för undermåliga och framförallt för långsamma för att kunna möta den ökade efterfrågan på tågresor. Det måste till en snabbare upprustning och utbyggnad av järnvägen, helst igår. Alldeles för många väljer flyget för att de helt enkelt inte kan lita på att tåget kommer fram i tid. Så kan vi inte ha det, inte om vi ska klara klimatmålen.

Annons