Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Likt Rädda Petersvik kan Swishkampanjen bli dödsstöt för GIF Sundsvall – satsa på kvalet i stället

Med anledning av GIF engagerar – men jämförelserna med Östersund måste sluta, ST 8/9.

Efter Rädda Petersvik kommer nu Swish för GIF. Ännu ett Stockholmsbaserat initiativ som riskerar göra mer skada än nytta. Rädda Petersvik var bevisligen det värsta som kunde hända för ett Petersvik som sett husen rivas och kampanjen hånas på sociala medier. Nu är risken att även Swish för GIF blir dödsstöten för fotbollsklubben från 1903.

Varje toppstyrd gräsrotskampanj är ett högriskprojekt. Oddsen blir inte bättre av att kampanjerna sjösätts av en medial elit från den kungliga huvudstaden. För stockholmare i mediebranschen är vurmande för landsbygdsfrågor ett sätt att rikta uppmärksamheten mot sig själva. Man vill helt enkelt landa nya jobb och då blir GIF och Petersvik perfekta redskap.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Men för GIF Sundsvall kan Swish för GIF vara ett ännu ett större hot än den folkliga framgångssagan och Norrlands nya stolthet, Östersunds FK. Polariseringen mellan de 3 800 åskådarna och övriga 94 817 i Sundsvall blir större för varje snyftartikel som kastas i ansiktet på de icke troende.

Lika självklart som att Sundsvall ska offra fem sommarvillor med punschverandor för att äntligen få en riktig hamn, lika självklart är det att Sundsvall inte ska konkurrera med Manchester United och Real Madrid. Sundsvall är för litet för ett elitlag med professionella spelare som lallar omkring på Lads på vintrarna och Tranviken på somrarna.

Nu hoppas jag GIF-ledningen tar avstånd från Swish-tramset och satsar allt krut på att nå kvalmatcherna. Är det något som gjort Giffarna relevanta de senaste 15 åren är det kvalspelet. En seg novembermatch mot ett annat undergångslag timmarna innan V75 har ett visst underhållningsvärde. För då vet man att det dröjer fem månader innan nästa tävlingsmatch spelas, och är det något som attraherar vanligt folk numera så är det medial tystnad.

Medgångssupportern

Läs även:

Engagera gamla giffare för att få ekonomin att gå ihop

När GIF har rensat ut den självgoda medelklassen vallfärdar vanligt folk till arenan

Ekonomin får ni klara själva, GIF

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel