Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lina Norberg Juuso (S): Barn ska få stöd i skolan tidigt

Det är synd att regeringsförslaget om att barn ska ha rätt till stöd med läsning och räkning redan från förskoleklass i media har börjat kallas för "läsa-, skriva-, räkna-garantin". För det är ju faktiskt ingen garanti det handlar om. Det går helt enkelt inte att garantera att alla barn ska kunna läsa, skriva och räkna efter de uppsatta kunskapskraven när de lämnar årskurs tre. Barn är nämligen inga maskiner med en färdig manual att följa om de inte fungerar exakt enligt planeringen.

Och lärare är inga mirakelmänniskor heller för delen.  

Risken är uppenbar att ifall förslaget blir verklighet så kommer en hel del föräldrar skicka sina barn till skolan och när kidsen inte kan läsa och räkna så som föräldrarna förväntar sig – eftersom de kanske tror att det finns en garanti och eftersom att kraven på skolan har ökat – så kommer de bli skitsura. Föräldrarna alltså. Och bli arga på skolan.

Har de lust så finns det en hel arsenal att dra igång, varav Skolinspektionen är en sådan. Jag tycker inte lärarkåren behöver fler arga föräldrar som tycker att skolan är kass och att skolan inte levererar vad föräldrarna förväntar sig enligt ett kundtänk. Yrkesgruppen vittnar redan om pressen från föräldrar. Men trots detta: förslaget är i grunden bra. Det handlar om att det ska finnas en åtgärdsgaranti redan i de lägre åldrarna om barnen riskerar att inte nå upp till kunskapskraven. Det kan ses som en lagskärpning.

 Jag fick en telefonintervju med skolminister Gustaf Fridolin (MP) kring frågan. Han berättade att stödet i dag i grundskolan allt för ofta sätts in först när betygen närmar sig och det är ett problem. "Då uppfattas det som skarpt läge", sa Fridolin och jämförde med det finska systemet. "Det finska skolsystemet ett föredöme just här. Lika många elever får extra stöd, men i Finland i de tidigare åren. I Sverige i de senare åren. "

Ser du inte någon risk med att pressen ökar på lärarna, en yrkeskår som redan i dag vittnar om hårt tryck från bland annat föräldrar?

"Ena lärarfacket är positiv, det andra har större farhågor. I dag kan det vara så att för att få stöd så kan man tvingas göra en anmälan till Skolinspektionen för att stödet ska komma på plats. Om en ny lagstiftning kan ändra på det och fånga upp eleverna tidigt är det bra. Själva syftet är att alla barn ska få hjälp och fånga upp barn som inte har aktiva föräldrar."

Nästa år kommer förslaget upp till riksdagen, men i dagsläget ser det ut som att det inte kommer att gå igenom. Tyvärr. Jag hoppas oppositionen ändrar sig i frågan, trots att det ökar kraven på skolan vad gäller de tidiga åren. Men att barn så tidigt som möjligt får rätt till stöd med sina svårigheter är viktigt för att resterande skolgång ska fungera så bra som möjligt.

Det måste gå att genomföra utan att öka lärarnas arbetsbelastning med bra organisation och rutiner. Och vad gäller föräldrarna: Det finns väldigt ofta goda skäl att samarbeta med skolan, i stället för att skälla på den. Det synsättet måste ta fäste.

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel