Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lina Norberg Juuso (S): Ge alla barn samma möjligheter

Annons

Varför ska barn till arbetslösa inte få möjlighet till samma start i livet som barn till de föräldrar som jobbar?

Varför ska barn med en föräldraledig förälder inte få möjlighet till samma start i livet som barn utan småsyskon i hemmet?

Jag har väldigt svårt att hitta bra svar på de frågorna. Barn borde självklart inte ha sämre möjligheter i livet på grund av vare sig arbetslöshet eller småsyskon i familjen. Det säger sig självt. Men riktigt så enkelt är det ju inte.

I Sundsvalls kommun får barn till arbetslösa föräldrar femton timmar på förskolan och samma antal timmar gäller om deras föräldrar är föräldraledig med småsyskon – om det inte finns särskilda skäl för annat upplägg. Det här är inget unikt för Sundsvall. Men att barns rätt till tid på förskolan styrs av föräldrarnas situation, visar på att förskolans betydelse för barnen inte till fullo slagit ut i samhället. Förskolan ses tyvärr fortfarande av vissa som en verksamhet som bara finns till för att föräldrarna ska kunna jobba.

Men det finns exempel som visar på att en förändring är på gång. Nu har till exempel Timrå bestämt att alla förskolebarn i deras kommun ska ha rätt till 30 timmars förskola i veckan. Fast det jublas så klart inte över förändringen i alla led.

Med jämna mellanrum kan en läsa insändare och blogginlägg från upprörda människor som ondgör sig över att föräldrar som inte jobbar ändå har sina barn på förskolan. Argumentet brukar vara att små barn har det bäst hemma, men det gäller ju verkligen inte alla barn. Och i den bästa av världar får barnen både och, ett bra hem och en bra förskola. Dessutom missar en helt, eller negligerar, förskolans uppdrag om en hävdar att barn inte har stort utbyte av att vara där.

Förskolan är en pedagogisk verksamhet med en egen läroplan. Barnen får börja sin fostran till demokratiska medborgare med respekt för sig själv och andra människor. Och verksamheten fungerar bra: Barn som har gått i förskolan klarar sig bättre i skolan. Det är helt enkelt gynnsamt för bland annat deras framtida läs- och skrivutveckling. Speciellt viktigt blir förskolans förberedelse inför skolan om barnen har ett annat modersmål än svenska hemma, eller har föräldrar med kortare utbildning.

Naturligtvis gäller det kompensatoriska uppdraget särskilt om barnen kommer från hem som har problem, det kan handla om allt från missbruk till en ordfattig och karg miljö. Då blir förskolan extra betydelsefull för att barnen ska få möjlighet att blomma fullt ut. Eller helt enkelt ha en plats i livet med trygga, engagerade vuxna. Så det är faktiskt en rätt mossig uppfattning att verksamheten enkom handlar om en förvaringsverksamhet. Dessutom kan det ses som en rätt slapp inställning till förskolepersonalens jobb. 

Så ja, alla barn bör ha rätt till mer än några få timmar i förskolan. Barn ska ha rätt till utveckling – även om de föddes in i en familj där en förälder av någon anledning är hemma. Det kallas för jämlikhet och det är en bra grej.

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel