Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lok till salu – på blocket

/
  • Det röda elektroloket väger 75 ton och kan komma upp i 100 kilometer i timmen.
  • Det svarta ångloket är 99 år gammalt och renoverades nyligen för ungefär en halv miljon.
  • För att få ångloket att gå måste eldaren skyffla in närmare ett ton kol och en kubikmeter vatten till lokets panna – i timmen.
  • Innan loket kan köras måste stora delar av loket smörjas in. Här sköter Bengt Sundin fettsprutan.

Att sälja ett lok på blocket, går det?
Alldeles utmärkt – åtminstone om du frågar Rune Lindgren på föreningen Ostkustbanans vänner.
– Men alla är inte förtjusta i idén, man kan säga att vi rört om i grytan, säger han.

Annons

Ostkustbanans vänner säljer ett elektrolok via en annons på blocket.se – något som knappast hör till vanligheterna att göra. Utöver det har föreningen ett 99-årigt ånglok ute till försäljning.

– Det är nyrenoverat och fräscht, säger Rune Lindgren.

Varför säljer ni elektroloket på blocket?

– Normalt går man ut i museiföreningar och berättar att man vill sälja. Men nu har vi mist vårt trafiktillstånd och har inga planer på att förnya det, säger Rune Lindgren och fortsätter:

– Vi vet att ett antal andra museiföreningar är i samma sits – och då tänkte vi testa att lägga ut elektroloket på blocket för att också kunna nå privata intressenter.

Båda loken finns i Svartvik och fram till den 15 maj går det att lämna anbud på dem.

Och enligt Runde Lindgren finns det redan flera spekulanter.

– Vissa privatpersoner vill köpa ångloket för att ha det i trädgården. Men det finns även kommersiella trafikutövare som vill ha båda loken som reserv om deras ordinarie skulle gå sönder, säger han.

Ett mindre intressant alternativ för föreningen är utländska köpare som vill skrota de gamla tågen och plocka reservdelar från dem.

– Ångloket renoverades för ungefär en halv miljon kronor innan det ställdes in ett skjul, så vi vill helst inte att det skrotas, säger Rune Lindgren.

Även det eldrivna loket, med tillverkningsår 1957, uppges vara nyrenoverat och i fint skick.

Mer läsning

Annons