Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Malandstriangeln får ny sträckning

/

Arkeologiska fynd stoppar den planerade Malandstriangeln.

Det tvingar Trafikverket att nu hitta en annan lösning för att dra fram spåret.

– Vi vet ännu inte vad det innebär rent tidsmässigt, säger Cecilia Cederloo, projektledare på Trafikverket.

Annons

Malandstriangeln samt en elektrificering av det befintliga stickspåret mot Tunadalshamnen är en viktig pusselbit i satsningen på en helt ny kombiterminal i Petersvik-Ortviken-området.

När Trafikverket 2010 presenterade hur spåret skulle dras blev protesterna omfattande.

Många närboende menade att området runt Maland/Skönvik skulle förstöras – bland annat av en flera meter hög banvall.

Dessutom började arkeologer intressera sig för området då det i tidigare forskning visat att det finns stora historiska värden gömda i marken.

Något som också utgrävningar i höstas bekräftade och det handlar om boplatser från 300-talet där de välbärgade bodde. I området, med närhet till vatten, bedrevs också en omfattande handel.

Fornlämningar och fynd som fick Trafikverket att tänka om.

– De arkeologiska undersökningarna har visat på omfattande fornlämningar samtidigt som det också finns problematiska geologiska förhållande i området, säger Cecilia Cederloo.

Det innebär att de nu tvingas gå ifrån den planerade sträckningen och i stället hitta nya lösningar.

– Hur vet vi inte än, vi måste jobba brett för att hitta en lösning, säger Cecilia Cederloo.

De närboende har fått information om att Trafikverket i höst drar igång en ny förstudie. Enligt ett avtal som finns med Sundsvalls kommun ska triangelspåret i Maland vara klart 2017 – men hur tidtabellen nu bli kan ingen ge besked om.

– Om allt faller på plats så ska det inte behöva bli så mycket försenat, men det är svårt att säga nu, säger Cecilia Cederloo.

Annons