Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus Bohlin: Därför är folkhögskolans youtubekurs inte framtiden

Drömmer du om att bli en ”youtuber”? Om du läser det här är svaret förmodligen ”Nej”. Kanske vet du inte ens vad en ”youtuber” är eller gör.

I korthet kan man säga att det är en person som försörjer sig på att spela in videos med sig själv i huvudrollen och lägger ut dem på videosajten Youtube. Innehållet kan variera, det kan handla om allt från datorspel till mode eller egentligen precis vad du vill. Till och med ledarskribenter finns på youtube, som Kristianstadbladets Caroline Dahlman.

Nu har folkhögskolan i Kalix startat en utbildning för den som vill bli en ”youtuber”. Pia Nyberg, lärare i webbföretagande och marknadsföring vid Kalix folkhögskola, säger till Sveriges Radio:

– Jag tror verkligen att det här är framtiden och då kommer det finnas ett behov av att det finns de som kan det här.

Man får anta att de som genom historien har ställt frågan ”Vad ska vi arbeta med i framtiden?” sällan, om ens någon endaste gång, har landat i svaret: Som youtubefenomen!

Människans förmåga att hitta på nya saker att göra är verkligen gränslös. Miljontals ungdomar sitter alltså och tittar på när Pewdiepie kommenterar datorspel och när Thérese Lindgren testar skönhetsprodukter så räknas tittarna i hundratusental. Vad man än tycker om det profiler som dessa gör så är det uppenbart att de har hittat en målgrupp som är intresserad.

Man får anta att de som genom historien har ställt frågan ”Vad ska vi arbeta med i framtiden?” sällan, om ens någon endaste gång, har landat i svaret: Som youtubefenomen!Just den frågan har väl annars ställts i alla tider när hjälpmedel och maskiner har effektiviserat människors arbeten och gjort personer överflödiga.

När tekniska hjälpmedel gjorde att allt färre människor behövdes för att bruka jorden så oroades vi människor. ”Vad ska vi arbeta med i framtiden?” Då växte jobb fram inom industrin.

När löpande band och robotar effektiviserade industrin så försvann många traditionella industrijobb. ”Vad ska vi arbeta med i framtiden?” Då frigjordes resurser för de framväxande IT- och tjänstenäringarna.

Det ligger i sakens natur att det är enkelt att se hur ny teknik hotar det vi gör i dag men desto svårare att med någon större träffsäkerhet försöka gissa sig till vilka nya jobb som kommer att växa fram. Låt youtubefenomenen fungera som ett anekdotiskt bevis för detta – inte ens den mest initierade framtidsforskaren hade kunnat komma på det som ”Jocke och Jonna”, Tova Helgesson eller ovannämnda Pewdiepie nu livnär sig på.

Vad vi vet är i alla fall att de som bryter ny mark sällan gör det efter att ha gått en folkhögskolekurs i hur man blir en ”youtuber”.

De senaste åren har diskussionen åter varit aktuell. Då mot bakgrund av den allt snabbare automatiseringen och forskningsframsteg på området artificiell intelligens. Många av de jobb vi i dag utför kommer inom en inte alltför avlägsen framtid att kunna genomföras av datorer eller robotar. Det handlar inte längre bara om hårt fysiskt arbete som ersätts av maskiner, utan även mer intellektuellt krävande arbeten.

Frågan om huruvida datorer också kommer att kunna ersätta Thérese Lindgrens test av guldfräknar, Tova Helgssons film när hon städar sitt rum eller Pewdipies lustiga, och ibland rasistiskt olustiga, kommentarer om olika datorspel låter vi vara obesvarad. Precis som frågan: ”Vad ska vi arbeta med i framtiden?” För det enda givna svaret just nu är: Det vet vi inte.

Vad vi vet är i alla fall att de som bryter ny mark sällan gör det efter att ha gått en folkhögskolekurs i hur man blir en ”youtuber”. Trögheten i systemet gör att när sådana utbildningar väl finns på plats så är det redan någon annanstans det där nya spännande händer.

Följ Marcus Bohlin på Facebook eller läs fler ledare på ST.nu