Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Marcus Bohlin: Läsning är en färdighet som måste tränas upp

Läsning är grunden för en stor del av vår kunskapsinhämtning. Visst, ljudböcker, poddar, Ted talks, youtube-videos och allt vad det heter i all ära, men att utan läsa – böcker, tidningar, avhandlingar, nätforum med mera – är det i princip omöjligt att utbilda eller bilda sig.Dagens Nyheter publicerade i veckan en artikel om vikten att läsa mycket i åldern mellan 6 och 10 år. Under dessa år är hjärnan, enligt Marin Ingvar som är professor i neurofysiologi, som mest formbar. Att lära sig läsa och öva upp den färdigheten med många timmars lästräning är ett viktigt steg i hjärnans utveckling.

Tränar man inte upp denna färdighet i tid så kommer skolgången senare att bli lidande. I högre årskullar ligger fokus snarare på ämneskunskaper än på att träna in grundläggande färdigheter som att läsa. Brister läsförståelsen så blir det svårt att hänga med i nästan samtliga av skolans ämnen (de rent praktiska ämnena undantagna).

Barn som växer upp i hem utan böcker och med föräldrar som inte läser får förmodligen en annan bild av läsning än de barn som växer upp i hem med välfyllda bokhyllor och som ser sina föräldrar läsa regelbundet.

Extra viktigt blir det att tidigt identifiera de barn som har svårt med läsinlärningen och sätta in extra resurser. Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap, förklarar i DN vad som annars riskerar att hända: "De som har litet lättare för att lära sig att läsa redan från början, läser litet mer än andra barn när de börjar skolan. Och de som har det litet svårare läser mindre. Det gör att de genetiska skillnaderna riskerar att bli kraftigt förstärkta ganska snabbt efter att barnen har börjat skolan."

Läs mer: Läs både för och inför dina barn.

Här gäller det för både skola och föräldrar att uppmuntra barn och hitta strategier för att få dem att läsa.

Högläsning för barn är också viktigt. Dels för att det introducerar barnen till litteraturens värld och förhoppningsvis väcks ett intresse som håller i sig tills de ska börja läsa själva. Dels för att det är väl belagt att barn vars föräldrar har läst för dem har större ordförråd.

För några år sedan när jag var föräldraledig träffade jag en person från ABF som arbetade just med läsfrämjande. Han konstaterade att det var viktigt att inte bara läsa för sina barn, utan också att läsa inför sina barn. Detta eftersom barn gör som vi gör, inte som vi säger. Och om barn aldrig ser vuxna som läser så skickas signalen att det inte är så viktigt, alldeles oavsett vad vi säger. Också här riskerar klasskillnader att reproduceras. Barn som växer upp i hem utan böcker och med föräldrar som inte läser får förmodligen en annan bild av läsning än de barn som växer upp i hem med välfyllda bokhyllor och som ser sina föräldrar läsa regelbundet.

Högläsning för barn är också viktigt. Dels för att det introducerar barnen till litteraturens värld och förhoppningsvis väcks ett intresse som håller i sig tills de ska börja läsa själva. Dels för att det är väl belagt att barn vars föräldrar har läst för dem har större ordförråd och bättre läsförståelse senare i livet. Dessutom är det ju ärligt talat ganska mysigt att få krypa upp i soffan med barnen för läsa en stund. Mina barn har för vana att vilja höra en bok innan frukost vilket gör att vi ibland får lite tidsnöd på morgnarna, men det kan det vara värt.

Läs fler ledare på ST.nu

Följ Marcus Bohlin på Facebook och Twitter.