Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mässan på Kulturmagasinet ska lära fler om e-tjänsternas ABC

Allt fler myndigheter, banktjänster och andra företag har börjat med så kallade e-tjänster på internet. Och för att hjälpa bland annat äldre med hur det fungerar anordnade man under måndagen en e-tjänstmässa för att få hjälp.

För många äldre kan det ibland vara svårt att följa med i teknikutvecklingen i samhället. I takt med att allt fler banker slutar med kontanthantering och istället övergår till internettjänster har många fått det allt svårare att vara självständiga.

– Vi har den här mässan så att den som vill kan lära sig olika typer av e-tjänster och se vilken nytta man kan ha av tjänsterna. Det har varit flera aktörer från kommunen här som informerar om olika e-tjänster, säger Ida Norberg, som arbetar med mässan.

E-tjänstmässan är en del av e-medborgarveckan som pågår 3–9 oktober. Under veckan är det seminarium och informationsträffar som handlar om kommunikation och tjänster på internet. Det hålls också kurser i hur man använder läsplattor och hur man redigerar film på dator.

På plats på mässan fanns bland annat 1177 vårdguiden som berättade om sina tjänster.

– Vi informerar om patientinformation på nätet och e-tjänsterna som finns på 1177. Där man till exempel kan läsa sina journaler, förnya recept, boka tid för sjukvård eller ta del av information, säger Eva Coos Berglund, informatör på 1177 Vårdguiden.

Även Swedbank fanns på plats för att hjälpa bankkunder att installera betaltjänstmedel som Swish och mobilt BankID.

– Det är många äldre som inte har de senaste tjänsterna. Men allt fler har börjat skaffa de nya funktionerna så skiftet går relativt fort, säger Marie Jeppling, privatrådgivare på Swedbank.