Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Matchning både företagens och arbetssökandes ansvar

/
  • Företag och potentiella medarbetare behöver bli bättre på att hitta varandra. Om företagen hade agerat lika metodiskt och strukturerat när det gäller rekrytering som på tillverkningsutrustning och logistik hade företagen fått tillgång till fler kompetenta kandidater.

Annons

Semesterperioden går mot sitt slut och det är snart dags att återvända till vardagen. Många har haft tid att tänka över sin karriärsituation och gör sig redo att söka nya arbeten. Samtidigt ser många företag över sin bemanning och tar tag i rekryteringsbehov. De bägge parterna skulle kunna mötas, men flera faktorer bidrar till att matchningen mellan företag och jobbsökare fungerar under all kritik.

Arbetslösheten skulle kunna minska drastiskt och svenska företags lönsamhet kan öka om matchningsprocessen effektiviseras. För att företagen ska få tag på rätt kandidater och jobbsökare ska kunna hitta jobb där de kommer till sin rätt krävs en anpassning till det paradigmskifte som rekryteringsbranschen för närvarande är mitt uppe i.

Politiker försöker snygga till arbetslöshetsstatistiken och bidra till att tillgodose företagens kompetensbehov genom att öka anslagen till utbildningsinsatser och bevilja mångmiljardbelopp till jobbcoacher, som själva ofta saknar den kompetens och erfarenhet som krävs för att hjälpa arbetssökande att hitta ett arbete som matchar deras kompetens. Det som behövs är inte alltid mer utbildning och fler jobbcoacher. Det som behövs är kunskap och förståelse för arbetsmarknadens sätt att fungera 2013.

Rekryteringsprocessen genomgår ett avgörande paradigmskifte som sannolikt kommer att förstärkas de kommande åren. Skiftet innebär att traditionell rekrytering, som bygger på att jobbsökare svarar på arbetsgivares initiativ, exempelvis platsannonser, i allt större utsträckning ersätts av rekrytering via sociala media kanaler såsom Facebook och Linkedin.

I dag finns tusentals rekryteringsföretag. Det är positivt med sådan mångfald, men det är inte oproblematiskt. Arbetssökande och arbetsgivare riskerar att gå om varandra i det stora utbudet av rekryteringsföretag och många arbetssökande lägger dyrbar tid på att söka igenom många jobbsajter när det ofta räcker med att söka på ett fåtal sajter som presenterar lediga arbeten från ett stort antal sajter. Många av de lediga jobben finns på Twitter, Linkedin och Facebook snarare än traditionella rekryteringssajter.

Det är lätt att överlåta ansvaret för arbetslösheten på politiker, men i grund och botten är det varje arbetsgivare och individs eget ansvar att effektivisera matchningsprocessen och på så sätt minska arbetslösheten. Jag har genom åren träffat tusentals personer som sökt jobb utan att göra den hemläxa som krävs för att ha en ärlig chans att konkurrera om framtidens jobb. Företag lägger ofta mycket energi och resurser på att investera i effektiv tillverkningsutrustning eller upphandla logistiklösningar som verkligen genererar avkastning. Om de hade agerat lika metodiskt och strukturerat när det gäller rekrytering hade företagen fått tillgång till fler kompetenta kandidater. Samtidigt kan rekryteringskostnaderna bantas ner avsevärt. Mer struktur och mindre magkänsla krävs för att företag ska bli verkligt effektiva och målinriktade i sina rekryteringsprocesser.

De flesta svenskar är visserligen aktiva i sociala medier såsom Facebook och Linkedin, men dessa plattformars potential i rekryteringsprocessen är utifrån flera perspektiv förbisedd. Kunskapen kring de möjligheter sociala medier erbjuder i jobbsökar- och rekryteringssammanhang är i dagsläget ofta skrämmande låg, bland såväl arbetsgivare och arbetssökanden. Företag kan välja att på tio minuter och med hög precision hitta de kandidater som exakt motsvarar den kompetens man söker och jobbsökare kan på kort tid hitta intressanta och rekryterande företag i just den nisch de inriktar sig på. Ett första steg är att arbetsförmedlare, rekryteringskonsulter och jobbcoacher anammar och lär ut hur arbetssökande kan tillämpa framtidens jobbsökningsstrategier, som kräver en proaktivitet och ett aktivt engagemang som sträcker sig långt bortom att besvara en jobbannons.

Företag som verkligen är måna om att hitta medarbetare som kan lyfta verksamheten och öka lönsamheten bör inte nöja sig med att kontakta ett rekryteringsföretag och överlåta den på många sätt så avgörande rekryteringsprocessen på dem. Arbetsgivare behöver bli bättre kravställare och helt enkelt ställa betydligt högre och mer specifika krav på de rekryteringsföretag man väljer att anlita. Samtidigt behöver arbetssökande bortse från Jantelagen och våga framhäva sina talanger, kompetenser och personliga egenskaper.

Det är hög tid att såväl företag som jobbsökare anammar och anpassar sig till det oundvikliga paradigmskifte som redan har ägt rum, ett skifte som kommer att rita om kartan för framtidens rekryteringsmarknad!

Linus Zackrisson,

rekryteringsexpert och grundare av karriärföretaget Minkarriär

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons