Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mazdas charmiga lill-suv drar till sig blickarna

Det är en snabbt växande bilklass. Små, smarta, med höjd markfrigång, lätta att kliva in och ur i och dessutom med en överkomlig prislapp.
En blandning av vanlig bil och stadsjeep som fått ett eget namn - Cross Over.
Nu är turen kommen till Mazda och deras CX-3.

Vi börjar med en snabb summering: En skönhet på avstånd men lite för trång med passagerare där bak!

Men jag hade hellre testat den framhjulsdrivna versionen med en mindre prislapp än testbilen. Har flera gånger hävdat att fyrhjulsdrivning är ett onödigt påfund för att bilbranschen bara ska sälja fler bilar.

– Du bor ju i Norrland, så klart du ska köra den med fyrhjulsdrivning, blir svaret från Mazda.

Med tvekan köper jag argumentet när jag sätter mig i testbilen, med tvåliters bensinmotorn på 150 hk, drivning på fyra i kombination med en automatisk växellåda och paddväxlar.

Fyrhjulsdriften lever sitt eget liv eftersom den får information från en massa sensorer så att kraften ska fördelas rätt till varje hjul.

Automatlådan är värt ett eget kapitel. Den är en blandning av den helautomatiska CVT som japanska biltillverkare gillar (jag hatar den), en vanliga automatlådan och dubbelkopplingslådan. Enligt Mazda sparar den vikt och är mindre komplicerad.

Med hjälp av en kontrollenhet, en slags lock-up funktion, ska växlingarna påminna om en manuell växellåda.

Men jag fick ändå känslan av CVT med mycket varv i uppstart och avsaknaden av växlingslägen. Men efter några mil upptäckte jag att paddlingsväxlarna gav tillbaka växlingslägena och med ett tryck i sportläget blev den ännu mer rolig att hantera.

En smart lösning är att Mazda återvinner bromsenergin på samma sätt som elbilar. När jag lyfter foten från gaspedalen alstrar en generator elektricitet som skickas vidare till en superkondensator.

Kondensdatorn fungerar som ett batteri fast under mycket kortare tid. Elenergin som alstras går till att driva klimatanläggning, ljudsystem och andra elektriska komponenter i bilen. Belastningen minskar på bilens generator och bränsle sparas. En annan fördel är att batteriets vikt har minskats med fem kilo.

På avstånd ser CX-3 ut som en krympt version av Mazdas succésuv CX-5. Designen väcker känslor och det var många positiva kommenterar under testveckan.

Interiören är enkel och det är inget onödigt som stör. En negativ detalj är instrumentpanelen med en stor varvräknare i mitten och hastigheten i digitala siffror vid sidan om. Det kompenseras delvis med Head Up-displayen (en glasskiva med information som fälls upp under körning).

En annan detalj som irriterar är den grova A-stolpen som tar bort en del av synfältet i sidled. Det räddas delvis av en blinkande lampa i baskspegeln som varna för medtrafikanterna.

Det märks att det är en liten bil när vi ska skjutsa två vuxna i baksätet. Nu blir det trångt för alla. Bagageutrymmet kan i storlek jämföras med VW Golf. Det går att fälla ned baksätet och då blir det bra med plats. Det går också att pressa in lite mer bagage under det bakre lastgolvet.

Hur är den då att köra? Det är svårt att hitta något negativ. Väghållningen känns riktigt bra och det enda jag kan anmärka på är ljudnivån. De stora 18-tumshjulen ger automatisk ett högre vägljud och här har Mazdas tekniker mest haft utseendet i synfältet.

Säkerheten är på topp men märkligt nog fick CX-3 bara fyra stjärnor mär den testades i Euro-Ncaps krock- och säkerhetsprov. Förklaringen är att Mazda inte lät autobromssystemet bli standard i fler länder. I Sverige har bilarna som säljs detta som standard.

För min egen del är den för liten för att riktigt passa in i min vardag. Men i övrigt var den till full belåtenhet. Ett särskilt plus till strålkastarna, bland de allra bästa jag har testat.

Alla bilbyggare vill ha en sådan i bilhallarna. Även Volvo funderar i den riktningen. Det ryktas om en mini-suv på den kommande plattformen som ska efterträda deras 40-serie.

Vem köper en CX-3? Enligt Mazda är det en yngre kundgrupp. Men jag tror att den också kan övertyga den äldre generationen med ett enkelt insteg och bra med plats och som dessutom vill sticka ut i en fräck bil.