Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anders trampar på med sina Rosa Bussar

/
  • Anders Eriksson fyller 65 år i dagarna, men funderar inte ens på att pensionera sig. 10-15 år till ska jag nog jobba, säger han.
  • Det rullar på för Anders Eriksson och de Rosa Bussarna. Det som började av en slump 1969 har sedan dess blivit massor av äventyrsresor.

Anders Eriksson fyller 65 år i dagarna men rycker mest på axlarna då det blir snack om att pensionera sig. – Det är inget jag ens funderat på. Jag ska fortsätta med Rosa Bussarna i 10-15 år till, säger han.

Annons
Njurundaföretaget Rosa Bussarna blev till av en slump.
Att Anders Eriksson skulle bli entreprenör var väntat. Det fanns i blodet då föräldrarna drev Stora hotellet i Ånge.
Fröet till Roa Bussarna föddes 1969, då Anders hunnit bli Njurundabo.
Vi har åtta grabbar från Sundsvallsområdet som drömde om att åka jorden runt i buss, säger Anders.
Men en efter en hoppade de av. Kvar fanns Anders Eriksson och Abbe Abrahamsson med en dröm.
Och med en buss...
Vi drog iväg i alla fall, säger Anders.
För att klara sig ekonomiskt köpte de bland annat in 400 par Träskor á 6 kronor från träskotjänst i Svartvik som de senare krängde längs vägen med hygglig marginal.
Då träskorna hade ortopediska stämplar lyckades de bland annat sälja 120 till ett sjukhus i Venedig och 80 par till en skoaffär i St Tropés.
Dessutom fanns det gott om plats i bussen så vi tog upp liftare som fick betala för sig. Jag minns att vi utanför Paris fyllde bussen på väg ner till Medelhavet, säger Anders och skrattar numera åt det hela.
Sju månader senare var de hemma efter att ha kommit till Indien och vänt.
Det var på det viset som Rosa Bussarna föddes. Anders Eriksson började förstå att det skulle gå att tjäna pengar.
Vi for iväg med 20 000 i kontanter och hade 25 000 med oss när vi kom tillbaka, säger han.
Företaget är fortfarande registrerat i Njurunda och i Torrsjö är också delar av bussparken uppställd. Men de flesta av de 26 bussarna som företaget har är utomlands, bland annat 12 stycken i Afrika.
Anders själv flyttade för 25 år sedan med familjen till Stockholm och i samma hus som han bor i närheten av Odenplan har han också sedan fem år tillbaka ett kontor med fyra anställda.
Dessutom har de ett kontor i Falun.
Det som gläder Anders Eriksson är den gemenskap som blir mellan resenärerna på bussarna.
Någon har sagt att jag är Sveriges störste äktenskapsförmedlare. Om det är sant vet jag inte men det kommer tackkort från personer som skriver att \"Vi träffades på Rosa Bussarna, har gift oss och skaffat barn\".
Just gemenskap och spänningen gör att folk väljer att åka med Rosa Bussarna, som är mer äventyrligare än vanliga charterresor.
Men det handlar absolut inte om bergsklättring eller svåra strapatser.
Det ringde en 85-åring till mig och frågade om han fick följa med. Jag sa att det var okej bara han tog sig ut och in ur bussen själv, det räcker långt.
I år har företaget 55 resor i sitt utbud och bland annat planerar de nu för Nordkorea.
Totalt har 16 000 resenärer åkt med Rosa Bussarna.
Det roliga är att 600 av dessa har åkt med oss mer än fem gånger.
Anders själv säger att han tycker det roligaste med jobbet är när han själv sätter sig bakom ratten och kör iväg. Pappersjobb är inte hans stil.
Han kommer sannolikt av få uppleva ytterligare en hel del under de 10-15 närmaste åren.
Jag siktar på att få göra 70 resor bara till Indien, säger Anders.
Fast dit är det inte så långt - hittills har han varit där 68 gånger...
Fakta/
Axplock ur historien för Rosa Bussarna
1969-81 körde de till Indien, (förutom en kort resa till Spanien 1971).
1982 en buss till Grekland via gamla Jugoslavien och året därpå två resor till Grekland.
1985-95 fyra bussar varje höst till Indien.
1995 var det fyra bussar och två fyrhjulsdrivna lastbilar med 90 passagerare som kördes till Egypten och därifrån flög vidare till Indien. Samtidigt var det 101 personer som flög ner till Egypten för att resa vidare med färja till Sudan och sen vidare genom Eritrea, Etiopien. Kenya, Tanzania, Malawi, Zimbabwe, Namibia och till slut Sydafrika, en resa som varade i tre månader.
1996 inleddes resor till Skottland-Irland. Då gick den första Jordenruntresan som varade sex månader enligt följande rutt: Rosa buss till Jordanien, flyg till Indien där det blev inhyrd buss, flyg till Thailand, buss till Puket, båt till Lankawi i Malaysia, tåg till Singapore, flyg till Australien och en fyra veckor lång rundresa i en engelsk dubbeldeckare, flyg till Nya Zeeland där med buss i två och en halv vecka, flyg till Tongaöarna, flyg via Hawaii till San Fransisco och därifrån med buss genom Kalifornien och vidare till Miami och sen hem igen.
1998 gick första resan utan rosa bussar, och den gick från Florida till Kalifornien.
1998 började resor i Australien och Nya Zeeland.
1999 gick en resa genom Kanada och Alaska.
2001 gick första resan genom Sydamerika med tre bussar och 82 personer varav 67 resenärer tigare åkt med företaget.
2002 började blev det +45-resor för att erbjuda en mer homogen sammansättning av resenärerna men det ändrades i stället till + 50 året därpå.
2004 började de med resor i Indokina.
2005 startade de med Transibiriska järnvägen och vidare fram till Japan. Samma år gjorde även den första resan genom Västafrika.
Källa: Företagets hemsida www.rosabussarna.com

Mer läsning

Annons