Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

50 år sedan tågen började fjärrstyras

Det var lite extra firande i järnvägsknuten Ånge igår. Då firades att det gått 50 år sedan den första järnvägssträckan i landet började att fjärrmanövrerades.

Annons
Och premiärsträckan för pionjärerna bakom den första trälådan med dåtidens teknik var mellan Ånge och Bräcke.
Efter den inledningen växte snabbt verksamheten i Ånge och sträcka efter sträcka togs om hand av \"fjärren\" i Ånge.
Nu står man inför nästa skede. När trafiken senare kommer att rulla efter Botniabanan kommer den att ledas från Ånge.
Vi är ett 50-tal anställda idag, och det kommer troligen att bli några fler den dagen, säger Åke Lundgren, chef för fjärrblockeringen i Ånge.
Det stora ljusa huset som ligger bakom stationen i Ånge är för många, som inte jobbat inom SJ eller Banverket, tämligen anonymt.
Men det ändrade man på vid firandet igår.
Efter inledningstalet av Åke Lundgren, trafikdivisonschefen Jan Fahlén och Anders Rudfeldt, under många år chef för fjärren, var det öppet hus.
Men för alla historiskt intresserade fanns det möjlighet att gå runt i medborgarhusets foajé och se hur snabbt utvecklingen har gått från den lilla anläggningen 1955 till den numera stora och mycket betydelsefulla.
Personalmässigt är vi Ånges tredje störste arbetsgivare, säger Åke Lundgren.
Vid firandet fanns möjlighet att titta på filmer om hur Botniabanan, men även Ådalsbanan kommer att se ut när den är klar och styrs från Ånge.
Mycket av den teknik som idag finns vid fjärren kommer att bytas ut. Från den äldre tekniken med lampor som visar var ett visst tåg befinner sig till dataskärmar.
Och för Ånge kommun är fjärren mycket värdefull, sade kommunalrådet Sten-Ove Danielsson i sitt tal.
Jag är årsbarn med fjärren. Och jag har förhoppning om att den kommer att fortsätta att utvecklas eftersom den är en stor och viktig arbetsplats för oss, sade Sten-Ove Danielsson.

Mer läsning

Annons