Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gatorna i Torp är de mest eftersatta

/
  • I Fränsta är många gator rejält eftersatta, enligt den undersökning som Ramböll har gjort på uppdrag av Ånge kommun.

En tredjedel av kommunens gatunät är så eftersatt att restlevnadstiden anses vara noll år, och än värre är situationen för vägföreningarna i Torpshammar, Fränsta och Ljungaverk. Det framgår av den undersökning som Ramböll har gjort på uppdrag av Ånge kommun.

Annons

Mer än 40 procent av kommunens gatunät har ett omedelbart behov av underhåll, och en tredjedel är i så dåligt skick att det kommer krävas omfattande åtgärder för att få dem i fullgott och livskraftigt skick. Det är den dystra prognosen som Ramböll lämnar i sin utredning.

Totalt har närmare 29 kilometer av gatunätet synats, och ur ett geografiskt perspektiv så är situationen som värst i kommunens östra delar.

Till exempel så konstateras sprickor på hela 96 procent av de gator som har inventerats inom vägföreningen i Fränsta, och över 80 procent har ett så eftersatt underhåll att det krävs rekonstruktion. I stort sett samma resultat redovisas från vägföreningen i Torpshammar, medan det i Ljungaverk ser något bättre ut vad det gäller livstiden på gatorna.

Kostnadsmässigt visar rapporten att Ånge kommun har ett eftersatt underhållsbehov på 12, 2 miljoner kronor för det kommunala gatunätet. Något som betyder att man fram till och med år 2020 årligen skulle behöva avsätta 2,4 miljoner kronor utöver normal underhållsarbete, som uppskattas till 1,3 miljoner kronor.

– Det är så här det ser ut i dag, säger Ove Skägg, chef på Ånge kommuns tekniska förvaltning.

Syftet med utredningen är att synliggöra vilket behov som finns, och vilka insatser som skulle göra mest nytta. Något som inte nödvändigtvis betyder åtgärder på de mest eftersatta gatorna.

– Där kommer det kosta lika mycket att åtgärda nu som senare. Däremot kan man slippa ökade kostnader genom att vidta åtgärder på de vägar som bedöms vara ett år från att bli eftersatta, förklarar Ove Skägg.

Rapporten har i dagarna föredragits för kommunstyrelsen. Vad den får för betydelse får framtiden utvisa.

Förutom de kommunala gatorna och vägföreningarna i Torp så ingår också vägföreningen i Alby i undersökningen, medan Östavall lämnats utanför då gatunätet där i stort sett bara består av ej asfalterade vägar.

Vill du läsa hela rapporten så hittar du den här (extern länk).

Mer läsning

Annons