Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Givande träff mellan lokala handlare och mjölkproducenter

/
  • Mjölkproducenterna Joakim Vägermark och Anna Strömgren bollade idéer med Ica-handlaren Astrid Gradin efter torsdagens mjölkmöte på Hussborg herrgård.
  • Erik Löfgren från LRF Västernorrland (närmast) var jättenöjd med resultatet av mjölkmötet i västra Medelpad.

Det finns en stark gemensam vilja att lyfta fram svenska och lokalproducerade produkter. Den slutsatsen drar LRF Västernorrlands Erik Löfgren efter torsdagens träff på Hussborg herrgård.

Annons

Där hade ett tiotal handlare och mjölkproducenter samlats för att tillsammans diskutera hur man kan få konsumenterna att bli mer medvetna om varifrån utbudet i mejeridiskarna kommer.

– Det handlar om att hitta olika samverkansformer, och det är därför som vi har bjudit in till en mjölkdialog på fyra orter runt om i länet, förklarar Erik Löfgren, kommunikatör på LRF Västernorrland.

En som var med på mjölkmötet, och som vid ett antal tillfällen också medverkat i kampanjer kopplade till mjölkproducenternas vardag, var Ica-handlaren Astrid Gradin.

– Nu senast var det att man höjde priset med en krona under en period, men det har alltid varit kortsiktiga kampanjer och mest för att synliggöra problemet, inget mer långsiktigt, konstaterar hon.

Från mötet tar hon i alla fall med sig tre spår som man enats kring under diskussionerna, varav ett är att tydligare märka upp vad som är svenskproducerat.

– Det vi kan göra är att hjälpa kunder att välja rätt, och inte bara mjölk utan också andra mejeriprodukter, konstaterar hon.

Andra spår man enades om var att låta personal komma ut på studiebesök och få ökad kunskap kring mjölkproduktionen, samtidigt som mjölkproducenterna får komma till butikerna för olika typer av gemensamma aktiviteter.

– Det är viktigt för oss att få veta lite om hur handeln måste agera i sin värld också, säger Anna Strömgren, som tillsammans med Joakim Vägermark precis har tagit över Storboda gård.

Och att det finns tid för att såväl lämna gården som att ta emot besök är båda helt överens om.

– Det är ändå ett rätt flexibelt arbete vi har, och vi vill gärna visa konsumenterna vad vi har, så då kan vi ta oss tid till det. Det finns utrymme, konstater de båda.

Plötsligt kommer också ett fjärde spår fram, när Astrid Gradin kommer att tänka på möjligheten att kombinera en kundaktivitet med vårens kosläpp.

– Det här var jättepositivt. Många var här, och vi ser ju nu att det finns ett intresse från både producenter och handeln att göra någonting bra av det här, summerar Erik Löfgren.

Mer läsning

Annons