Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glädje i Ede: "Nålsögat" försvinner

/

Byborna i Ede, Erikslund har fått ett efterlängtat besked. Efter många års väntan är det nu beslutat att den trånga järnvägsviadukten ska byggas ut.

Annons

I Ede mellan Ånge och Erikslund finns en av Sveriges smalaste järnvägsviadukter. Passagen är 2.2 meter bred och 3.3 meter hög och är ett välbekant hinder för större fordon. Räddningstjänsten har fått vända vid utryckningar och det är uteslutet för jordbruksfordon eller timmertransporter att passera.

I flera decennier har det pratats om att bygga en större vägport, men ingenting har hänt. Viadukten är en knutpunkt för genomfartstrafiken längs väg 513.

– Vi vet att det fanns konkreta planer på bygga bort det här nålsögat redan på 1950-talet och under åren har det gjorts många framstötningar för att få en bättre passage här, säger Hans Hansson, ordförande i Västerede byalag.

Viadukten byggdes 1881 då järnvägen till Ånge blev klar. Viadukten har förstärkts, men genom sättningar i marken har passagen genom åren blivit ännu smalare än vad den var från början.

På senare år har befolkningen i Ede och kringliggande byar uppvaktat myndigheterna allt flitigare för att få en större viadukt.

2007 var viaduktens framtid uppe till diskussion hos dåvarande Banverket och 2010 tecknades ett avtal om att åtgärda vägporten senast 2014.

Det hände dock ingenting och under fjolåret gjorde byalaget nya påstötningar i frågan, som numera hanteras av Trafikverket.

Den här våren har frågan kommit upp på agendan på allvar och Trafikverket har beslutat att bygga en ny viadukt under det här året.

– Bygget är ute på offentlig upphandling just nu och vi tittar på de olika anbuden. Om allt går som vi hoppas så kan det bli byggstart inom ett par veckor, säger Örjan Sjölund, projektledare vid Trafikverket.

Projektet börja med att en ny tunnel, formsätts, gjuts och byggs färdig på en arbetsyta strax intill. Under vecka 35 stoppas tågtrafiken och då har man 110 timmar på sig att riva den gamla viadukten och sätta den nya konstruktionen på plats.

Den nya passagen byggs enligt modern standard, sju meter bred och närmare fem meter hög.

Mer läsning

Annons