Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Moteld från Märsta

I en reklamkampanj riktad till Märstabor försöker Ånge att locka folk till kommunen.
Det har rört upp känslorna bland politikerna i Sigtuna kommun och nu planerar de motåtgärder.

Annons
Under tre veckor kör Ånge kommun en riktad reklamkampanj till Märstaborna. 300 000 kronor kostar kampanjen som delvis finansierats med pengar från EU:s strukturfond. Målet är att tio familjer ska välja att flytta till Ånge.
Men i kommunhuset i Sigtuna är känslorna upprörda.
Jag tror inte att vi kommer att förlora invånare på detta. Men det är en principiell fråga att offentliga medel kan gå till insatser som riktar sig från en kommun mot en annan kommun, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Johansson (s), till Uppsala Nya Tidning.
Och på kommunfullmäktige senast var det hårda omdömen om den lilla Norrlandskommunen. Moderaternas gruppledare såg rött och kallade Sveriges "mittersta" kommun för "ångestkommunen Ånge". Kommunstyrelsens ordföranden kallade kampanjen för "osannolik, förvånande, obegriplig och löjlig".
Kommunledningen funderar nu på moteld. Kanske genom en annons i lokalpressen riktad till Ångeborna.
Men Sten-Ove Danielsson, kommunalråd i Ånge, är inte orolig.
Nej, skrattar han.
Det är jättebra i så fall. Det skapar PR och det skadar inte.
Och att använda offentliga medel på det sätt som gjorts ser han inga problem med. Inte heller hur kampanjen har utformats.
Vi har inte skrivit att Märsta är dåligt. Vi har marknadsfört Ånge.

Mer läsning

Annons