Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny profil ska lyfta besöksnäringen i Ljungandalen

/
  • Tommy Eriksson berättade om den nya grafiska profilen i samband med ett frukostmöte tidigare i veckan.

Sommaren är över och en stor del av besöksnäringen går mot lågsäsong. En tid som i år ska utnyttjas till samordning på flera plan, och de under en helt ny grafisk profil.

Annons

För tiotalet år sedan bytte Ånge kommun slogan. Ut åkte "Mitt i Sverige" och in "underbara avkrokar".

– Nu nämner vi inte mer om det, avbryter Ånge kommuns näringslivschef Tommy Eriksson när vi träffar han och Destination Ljungandalens Linda Isaksson och Maria Mohlin Söderberg för att prata kraftsamling kring besöksnäringen.

För trots att högsäsongen är över så smids redan planer på hur Ljungandalen ska bli ett mer vedertaget och vidare känt begrepp. Något som bland annat en ny grafisk profil ska bidra till. En nyhet som presenterades i samband med företagarfrukosten tidigare samma dag.

– Tanken är att inte bara besöksnäringen ska använda den utan också kommunen och det övriga näringslivet. Då når vi ut till fler och får bättre genomslag, säger Tommy Eriksson.

En annan ambition är att få till en enhetlig skyltning som visar vägen till besöksmål och erbjuder information.

– Men det kommer ta några år innan vi är i mål med det, säger Tommy Eriksson.

Han säger sig också se ett ökat intresse för företagande inom besöksnäringen. Bland annat genom de starta egetkurser kommunen har, och de Ångeprojekt som Åkroken business inkubator jobbar med.

– Det känns som att många börjar få upp ögonen för vilka möjligheter vi har här, säger Linda Isaksson, och får medhåll av Maria Mohlin Söderberg.

– Fast vi skulle behöva någon som jobbar heltid med det här, konstaterar hon, och hoppas liksom Tommy och Linda på att det ska gå att få loss medel till det.

Mer läsning