Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prioriterar nybygge framför underhåll

/
  • Nya uppgifter om Trafikverkets ekonomi gör kommunalråd Sten-Ove Danielsson än mer frågande till planerna på att bygga en ny tågledningscentral i Gävle.

Trafikverkets hantering av pengar ifrågasätts starkt av Ånges kommunalråd. Detta efter nya uppgifter om att pengarna till banunderhåll är långt ifrån tillräckliga nästa år.

Annons

Först kom SVT:s uppgifter om att Trafikverket inte klarat av att upprätthålla säkerheten för människor som arbetar och befinner sig i närheten av landets järnvägsnät. Uppgifter som nu följs av en intern rapport som får Ånges kommunalråd att åter starkt ifrågasätta myndighetens ledning.

Läs också: Skarp kritik efter SVT:s uppgifter

Anledningen är att det i rapporten tydligt framgår att det finns stora hål i kassan för banunderhåll, och att pengarna inte kommer att räcka till allt.

– Om man till exempel fullföljer planerna på att rusta upp sträckan Bastuträsk-Boden nästa år så saknas det pengar till en rad andra åtgärder som gör att man riskerar att flera banor kan behöva köras med reducerad trafik, bangårdar inte kan användas och så vidare, säger Sten-Ove Danielsson.

Han konstaterar vidare att om man omfördelar medlen från Norrbotten-projektet till andra åtgärder så riskerar i stället Norra stambanan att inte bli farbar från 2016 och för okänd tid framåt.

– Det är deras eget material där de säger någonting i stil med "Oj, vad gör vi nu?", och att i det läget ändå vara beredd att lägga flera hundra miljoner på ett nybygge i Gävle har jag svårt att förstå, säger Ånges kommunalråd.

Läs också: Trafikverket sågas av Ånges politiker

För honom är det självklart att man borde tänka om i frågan om hur pengarna prioriteras. Någonting som han tycker fler borde få upp ögonen för, inte bara i de berörda Norrlandskommunerna.

– Det är medel till banunderhåll och inte nya byggnader som är det mest akuta behovet för Trafikverket. Alla verkar veta att underhållet är eftersatt. Ändå finns risken att medel ska plockas därifrån för att stänga tågledningscentraler och sedan bygga nya, slutar Sten-Ove Danielsson.

Hela rapporten som Power point kan du ladda ner här.

Läs också: Trafikverkets dom - lägg ner i Ånge

Mer läsning

Annons