Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samtrans får bra betyg

Kunderna som ringer Samtrans beställningscentral i Ånge ger ett bra betyg.
Hela 93 procent av de som nyttjar centralen i Ånge är nöjda. Det visar en undersökning som gjorts av ett intervjuföretag från Härnösand.

Annons
Länstrafiken genomför sedan ett år tillbaka regelbundna undersökningar av beställningscentralens arbete.
Vecka tio i mars förra året infördes kvalitetsbarometern för att se hur beställningscentralen (bc) i Ånge fungerar och hur kunderna uppfattar den.
Alla veckans nätter plockas tio kunder under det senaste dygnet ut som rings upp och intervjuas.
Med en så snabb kontakt har också kunderna resan i färskt minne konstaterar länstrafiken.
Och den undersökningen visar nu att 93 procent av kunderna är nöjda med bemötandet på beställningscentralen och 96 procent av de tillfrågade är nöjda med chauffören. Det gäller de första veckorna i år.
Sett över hela första verksamhetsåret från vecka tio förra året till och med vecka nio i år var 92 procent nöjda med beställningscentralen i Ånge. Och 96 procent av de tillfrågade var nöjda med chauffören. Bara två procent sade att de var missnöjda med beställningscentralen i Ånge och en procent att de varf missnöjda med chauffören.
Västernorrland ligger bra till i jämförelse med andra län i Sverige som infört ett likadant system.
Överlag kan man säga att resenärerna är mycket nöjda, säger trafikchef Hans Edin på länstrafiken i Västernorrland.
Under förra året genomfördes 183 580 resor med färdtjänst i Västernorrland. 11 667 personer i länet är beviljade färdtjänst. Av dem är 8 050 kvinnor och 3 617 är män. Största gruppen, 9 680 personer är över 65 år.
Hans Edin är glad över undersökningsresultat som visar att kunderna har förtroende för betställningscentralen i Ånge.
Den här kvalitetsmätningen gör det möjligt att upptäcka fel i organisationen innan någon annan gör det och hinner klaga. Det är viktigt att upptäcka kvalitetsbrister trots att ingen klagar. Det gäller exempelvis framkomlighet i växeln i Ånge. Nu har väntetiderna i stort sett försvunnit. Den förekommer endast nattetid när centralen bara är bemannad med person. Jag är nöjd med hur kunderna uppfattar bemötandet. Men ser också möjligheter till förbättringar av vår verksamhet, säger Hans Edin.

Mer läsning

Annons