Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ta sig församhetsdag i folkets hus

/

—Jag kommer från Beirut, men jag är inte bombad för det.
Så började Faten Nilsson sin föreläsning på ta sig församhetsdagen på Folkets hus i går.

Annons
Skolan och företagen är två parallella världar, men hur integrerar man dem med varandra? Hur får man lärarna och företagarna att prata med varandra i stället för om varandra? De frågorna diskuterades på studiedagen för lärarna i kommunen.
Det handlar om entreprenörskap, men man måste förstå vad betyder. Man ska inte förväxla företagsamhet med företagande. Man kan vara företagsam var man än är, det gå att vara en bra anställd också, säger Agneta Säker-Otter som föreläste i ämnet "från gymnasieambassadör till Hojteck" under gårdagen.
Hon menar att lärarna måste samverka med samhället för att ge en bra bild av samhället och på så sätt förhoppningsvis påverka eleverna att bli företagsamma.
Sverige behöver mer entreprenörer och om eleverna lär sig ta sig församhet är steget kortare för att bli egen företagare, fortsätter Agneta Säker-Otter.
Faten Nilsson föreläste på ämnet "Från libanes till svensk, hur kan man integreras i det svenska samhället?".
När jag var lärare på Skönsbergs skola vågade de utländska barnen inte sitta bredvid de svenska barnen, säger hon.
Andra föreläsare var företagaren Sam Madsen och studievägledare Mikael Wallgren. Mikael Wallgren berättade om span-projektet, som står för skola, praktik, arbete och nyfikenhet.
Det är en undervisningsform som bygger på praktik som vi har använt oss av i fyra år på högstadiet på Skönsbergs skola. Eleverna har löpande praktik under sina tre år där de får prova på att arbeta på olika företag för att se vad de är intresserade av. Det blir en naturlig koppling mellan företagen och skolan, säger han.

Mer läsning

Annons