Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utredning om terminal

/
  • Olika alternativ har utretts för transportvägen till och från terminalen. Bangårdsgatan via Köpmangatan blir det billigaste alternativet. Men växer verksamheten kan andra sträckningar bli aktuella.

23 miljoner kronor beräknas en kombiterminal för järnvägstrafik och lastbilstrafik kosta att bygga i Ånge.
Byggstart kan ske i början av nästa år konstateras i en utredning.

Annons
Green Cargo och Posten har utrett förutsättningarna för att flytta över paketvolymer från bil till järnväg.
Ett av de förslag som tagits fram är en kombiterminal eller omlastningsterminal som de också kallas ska byggas i Ånge.
Green Cargo räknar med att byggandet av en terminal i Ånge får fler funktioner än att bara serva Posten. Den skulle kunna bli av stor regional betydelse för transporter till och från regionen.
Redan förra hösten presenterades Green Cargo ett utkast till lösning.
Nu har det fortsatta utredningsarbetet mynnat ut i en förstudie.
Green Cargo säger i den att grunden för tankarna på att bygga en terminal är en uppgörelse som är under slutbehandling om att posten ska köra sina paket på järnväg.
Det kommer även att ge effekter inom brevhanteringen. Det kommer också att innebära en minskad miljöpåverkan konstarter Green Cargo i förstudien.
Green Cargo har även planer på att inrätta fler komibiterminaler i landet. Där finns Göteborg, Oslo, Trondheim och Ånge med,
Östersund har varit på tal, men Green Cargo anser att det är bättre att lägga en terminal till Ånge. Då Ånge ligger efter stambanan har en till stor del outnyttjad bangård och har Postens paketsorteringsterminal för Norrland. Den kommer från och med i höst att ha en kapacitet på 168 000 paket per dygn. Upptagningsområdet är också betydligt större än vad det är för Östersund påpekar Green Cargo.
Dessutom anser Green Cargo att det finns stora utvecklingsmöjligheter för en terminal i Ånge med Jämtland och Medelpad som upptagningsområde.
Trailertransporter för åkerier, livsmedel, sågade trävaror och andra transportuppdrag är tänkbara anser man från Green Cargo.
Den terminal som finns i Sundsvall har nått sin maximala kapacitet. En terminal i Ånge skulle lösa en del av problemen i Sundsvall anser Green Cargo som också tror att företagens konkurrenskraft kommer att öka.
Länsstyrelsen och Ånge kommun ser positivt på planerna.
Nu ska också Banverket säga sitt. Då en del av de spår som finns i Ånge på bangården måste rivas bort för att man ska få plats med en terminal som kan ta emot gods både med järnväg och med lastbilar för vidare transport ut i landet.
Men i förstudien hoppas man på att man ska kunna komma igång med arbetet redan under nästa år och att terminalen ska stå klar senast under år 2007.

Mer läsning

Annons