Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vår framtid kritisk till Åfas agerande

/
  • Leif Edh tycker att Åfas beslut om att investera i sina egna lokaler bör rivas upp.

Åfas beslut att investera 1,5 miljoner kronor i egna lokaler ogillas av Vår framtid.
– Det skickar fel signaler när man samtidigt i god Lyxfällanstil varit tvungen att avyttra fastigheter, säger Leif Edh, talesperson för partiet.

Annons

Att lägga 1,5 miljoner kronor på en ombyggnad av det egna kontoret samtidigt som man är skyldig skattebetalarna hundratals miljoner kronor gör risken för onda blickar stor. Allt för stor för att den ska vara värd att ta.

Det anser Vår framtids talesperson Leif Edh, som vill att Åfa tänker om.

– Tyvärr så har vi ingen representant i Åfa förrän efter bolagsstämman, men om vi hade haft det så hade vi reserverat oss mot det här beslutet, säger han.

Ståndpunkten följer ungefär samma resonemang som i det uppmärksammade förslaget om att höja kommunalrådsarvodet med 20 procent.

– Det skickar fel signaler, anser Leif Edh.

– Invånarna har fått göra stora eftergifter genom att skjuta till över 100 miljoner kronor i skattepengar. Samtidigt har Åfa i god Lyxfällanstil varit tvungna att avyttra en del av sina fastigheter. Då bör man visa större försiktighet med pengarna.

Han berättar också att frågan tidigare varit uppe för diskussion i kommunstyrelsen, och att det då av flera politiker ansågs vara onödigt att göra någon storinvestering i egna lokalerna.

– Därför kommer det här beslutet som en överraskning, säger Leif Edh.

Förutom prislappen så ser han också fler argument för att beslutet är oklokt.

– Handeln vill ha fler parkeringsplatser i centrum, och det kommer det inte att bli om Åfa ska ha parkeringar för sina bilar i anslutning till lokalerna. Dessutom kommer man fortfarande inte få all personal samlad under samma tak då personalen i Fränsta hålls utanför, säger Leif Edh.

– Frågan är om det inte vore mer rationellt att flytta allt till Fränsta och Samservice i stället, och erbjuda dagens lokaler till Trafikverket och de utbildningar som är tänkta att förläggas till Ånge, avslutar han.

Mer läsning

Annons