Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Midlanda blev till

/

Annons

Midlanda flygplats byggdes under åren 1941-1944 på Skeppsholmen i Indalsälvens delta, där ett markområde hade köpts in av Sundsvalls stad, Timrå köping och Härnösands stad tillsammans. Flygfältet stod färdigt och öppnades för trafik 1944, då ett flygplan provlandade den 22 juli. Den 1 maj 1945 öppnas reguljär trafik på sträckan Stockholm-Luleå med mellanlandning på Midlanda. Det var det halvstatliga svenska flygbolaget AB Aerotransport, etablerat 1924 – förkortat ABA – som drev flygtrafiken. Till invigningen utlystes en pristävling om flygplatsens namn. Första pris var en flygresa Sundsvall–Stockholm och åter. En lämplig semesterresa enligt reklamen.

Man hade höga förväntningar på flygtrafiken. Ett riksnät av inrikeslinjer skulle byggas upp. Man skulle kunna flyga från Malmö till Kiruna på en dag med mellanlandningar i Stockholm, Sundsvall och Luleå. Men det fungerade inte ännu, så lång var inte dagen... Något annat som inte fungerade var att ta sig till och från flygplatsen. Det fanns ingen bro till Skeppsholmen! Man fick ta färja, vilket var både obekvämt och ökade restiden. Trafiken fortsatte dock – utan bro – fram till 1950. Då skedde en omorganisation inom flygtrafiken. SAS bildades och ABA upphörde med sin flygverksamhet. SAS lade ner trafiken på Midlanda tills vidare.

Den 12 april 1957 bildas Linjeflyg. Nu gör man ett nytt försök. Linjeflyg skulle bygga upp ett inrikesnät vid sidan av SAS:s stamlinjer. Där skulle en linje Stockholm-Nordmaling med mellanlandning i Sundsvall ingå. En månad senare, den 19 maj, inviger kommunikationsminister Skoglund den nya flyglinjen på Midlanda.

Hittills hade anläggningarna vid Midlanda varit provisoriska. Flygtrafikledning, administration och flygväderlekstjänst hade inrymts i ett gammalt bostadshus, villa "Tybo". Stationsbyggnaden bestod av en barack på cirka 60 kvadratmeter. Nu skulle en riktig flygplats byggas upp. Först byggdes den stora hangaren 1957–1958 av Sundsvalls stad. Sedan byggdes bron till Skeppsholmen som invigdes 14 december 1959. Den nya stationsbyggnaden togs i bruk 1961. Bron användes tills Deltavägen öppnats hösten 2001.

Midlanda blev snart en viktig flygplats med ett flertal avgångar dagligen och har sedan länge en central plats i kommunikationerna i Sundsvallsområdet. År 1994 uppfördes en ny terminalbyggnad vid Midlanda och i anslutning till den Midlanda konsthall, som invigdes 1997. Vid avfarten till Midlanda från den planerade Deltavägen uppfördes 1995 konstnären Bengt Lindströms 30 meterhöga skulptur i form av ett Y. I mitten på 2000-talet lades konsthallen ner av ekonomiska skäl.

Källa: sundsvallsminnen.se

Mer läsning

Annons