Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

400 pedagoger diskuterade informationsteknik

För andra året i rad har naturligt användande av informations- och kommunikationsteknik i skolan diskuterats flitigt på Opalen i Kvissleby. Närmare 400 pedagoger besökte årets NIKT-dagar.

Annons
Föreläsningar, workshops, seminarier och idétorg har fyllt Opalen under tisdagen och onsdagen den här veckan. Med teman som landhockey, \"Att skriva sig till läsning\" och \"Vilka barn vill vi ha i framtiden\" har datoranvändandet varit den röda tråden under de två dagarna.
Det handlar om hur man ska kunna integrera it naturligt i förskolan och grundskolan. Genom att skriva på datorn lär man sig också att läsa, säger Heléne Oskarsson som är it-pedagog på Kyrkmons skola och leder arbetsgruppen bakom NIKT.
Dagarna ordnas för pedagoger i Njurunda skoldistrikt och ska ge dem tips och idéer på hur de bäst ska använda it i utbildningen. Inom många områden har datorn blivit ett arbetsverktyg och hjälpmedel, vi använder den för att betala räkningarna, på jobbet och för att kommunicera och söka information. Men Heléne Oskarsson menar att i skolan har man inte nått så långt.
Datorn är inte naturlig i skolmiljön än. Det kan dels bero på att det inte finns tillräckligt med resurser och dels på att kunskapen inte finns, säger hon.
NIKT-gruppens uppdragsgivare är distriktets ledningsgrupp. En bakomliggande tanke med projektet är att barnen ska ha samma förutsättningar när de slås ihop på högstadiet, oberoende av vilken grundskola de gått på. Därför har gruppen också utbildningar för lärare i distriktet.
För att man ska kunna lära barnen gäller det att man kan hantera datorn själv, säger Heléne Oskarsson.

Mer läsning

Annons