Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

88-åring låg med brutet lårben – ingen svarade på larmet

/
  • Maritas glädje är stor över att det trots allt gick bra, tack vare Dagnys klartänkthet och styrka.

Dagny Nevberg föll omkull i hemmet och hörde hur det knakade till i benet. Tre gånger ringde hon på trygghetslarmet, men det fungerade inte.
– Hon kunde ha dött. Det här är ett otrygghetslarm.

Annons

Det säger hennes mycket upprörda dotter, Margita Nevberg.

88-åriga Dagny Nevberg är klar i huvudet och insåg att det skulle kunna sluta riktigt illa, så med uppbjudande av sina sista krafter kravlade hon sig på armbågarna från köket till skrivbordet där hon visste att hon lagt mobilen.

– Mamma lyckades precis nå den, hon ringde mig och hade gråten i halsen. Hon lät mycket ledsen och upprörd och jämrade sig för att hon hade så fruktansvärda smärtor. Fallet orsakade både rädsla och chock.

Ambulans och hemtjänst kontaktades så att Dagny kom in på sjukhuset, det visade sig vara ett komplicerat kraftigt lårbensbrott. Trots att det var vid elvatiden på dagen blev det inte operation förrän dagen efter. Men med hjälp av morfin slapp hon smärtorna.

– Hon har haft ett annat larm tidigare och det fungerade bra. Jag förstår inte varför ett fungerande larm bytts ut mot ett icke fungerande. Det här ger en falsk trygghet. Jag vill inte att någon annan ska drabbas av något liknande.

Eftersom det nu prioriteras att gamla ska bo hemma och sköta sig själva så länge som möjligt tycker Margita Nevberg att trygghetslarmen måste fungera felfritt. Både för de gamlas och deras anhörigas skull.

– Mamma sa "jag hade kunnat dö där, ingen hade hört mig". Ett tekniskt fel kan bli så allvarligt, nu är jag bara tacksam att hon är i livet fortfarande.

Ingmari Svalberg är hemtjänstchef i Njurunda och tycker att händelsen är hemsk. Något liknande har inte inträffat sedan de nya larmen installerades.

– Men vi har problem med larmen. De falsklarmar ett par gånger varje vecka. Och då blir vi utlarmade i onödan.

I Njurunda finns det cirka etthundra personer med trygghetslarm, men problemet är detsamma i hela kommunen.

För hemtjänsten blir varje falsklarm en extra arbetsbelastning.

Det finns också ett annat problem som uppstår, antingen kan inte operatören höra den som larmar eller så kan inte den personen höra operatören.

Men när det gällde Dagny blev ingen utlarmad.

– Larmoperatören skulle ha kontaktat hemtjänsten men det gjordes inte.

Därför skrev Ingmari Svalberg en avvikelserapport och har pratat med sin chef om det som hänt Dagny Nevberg.

Läs också: It-chef: "Inte acceptabelt"

Mer läsning

Annons