Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ådalsbanan hotad

Banverket blev förlorare i vårbudgeten, 419 miljoner kronor mindre än förväntat.
Ådalsbanan kan bli ett av objekten som försenas, men landshövdingen menar att det är orealistiskt eftersom bygget måste synkroniseras med Botniabanan.

Annons
Den drastiska minskningen går att dela upp i två delar, 219 miljoner i minskat anslag och 200 miljoner som Banverket inte får för de merkostnader som uppstod i samband med stormen.
I Banverkets kommentar till vårbudgeten framgår att en del projekt måste skjutas på framtiden och man skriver "projekt där byggstart tidigare varit planerad för 2005 är Haparandabanan och upprustning av Ådalsbanan". Vidare konstateras att en del järnvägsbyggen kan få förlängd byggtid för att skjuta upp en del av kostnaderna.
Inga beslutade är ännu fattade. Men Ådalsbanan blir ett av de projekt som kommer upp på bordet när vi ska titta på besparingarna, säger Per Olof Apel, informationsdirektör på Banverket.
Landshövding Gerhard Larsson tycker inte att det är realistiskt att avvakta byggandet av Ådalsbanan.
Det skulle betyda att den jättestora investeringen med Bottniabanan inte skulle få någon effekt. För oss, och nationellt, är det viktiga att Ådalsbanan står klar när Botniabanan är klar. Botniabanan blir annars bara en lokaltrafikbana.
Gerhard Larsson menar att Banverket bara kan tycka till i frågan utan det finns ett bakomliggande riksdagsbeslut och avtal mellan stat och kommun. Att fördröja bygget med Botniabanan menar landshövdingen också är uteslutet på grund av de enorma räntekostnader som skulle uppstå.

Mer läsning

Annons