Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ådalsbanan in reality

Total kostnad för upprustning av Ådalsbanan mellan Sundsvall och Nyland (Långsele): 4,5 miljarder kronor.

Annons
Sundsvall C Nacksta, 3,5 kilometer:
Kostar: 330 miljoner kronor för två etapper med alternativet nedgrävda gator (ej tunnel).
Etapp 1:
Kostar: 120 miljoner kronor.
Tre delar:
1.Västra länken, ny väg mellan E14 och Storgatan.
2.Ny järnvägsstation - Västra station.
3.Över- eller underfart i ett av alternativen Sidsjövägen, Dalgatan, Örnsköldsallén, övriga stängs.
Beslut före midsommar, byggstart 2006.
Etapp 2 :
Kostar: 210 miljoner kronor.
Underfarter, nedgrävda gator under järnvägen genom centrala Sundsvall. Genomförs bara om kommunen är med på noterna.

Triangelspåret Bergsåker:
Kostar: 100 miljoner kronor.
Genväg för tågtrafiken på Mittbanan in på Ådalsbanan utan att behöva åka in och vända i Sundsvall.
Byggs: 2009 - 2010.

Nacksta-Härnösand, 64 kilometer:
Kostar: 500 miljoner kronor
Upprustning av banan: Sex nya mötesstationer, ett nytt signalsystem, förstärkning av banvallen.
Byggs 2006 - 2008.
Hastighet efter upprustning: 80-90 km/tim (som i dag)

Härnösand Veda, 21 kilometer.
Helt ny järnväg med tunnel och broar. Backarna i Oringen försvinner.
Kostar: 1,9 miljarder kronor.
Hastighet efter upprustning: 250 km/tim.
Byggs 2006 2010.

Veda-Bollstabruk, 28 kilometer.
Kostar: 750 miljoner kronor
Upprustning av den sämsta sträckan av alla. Fem mötesstationer, byte av spår nästa år.
Hastighet efter upprustning: 70-100 km/tim (som förut).
Byggs 2005 - 2008. Skjuts upp ett år om regeringen drar in pengar.

Bollstabruk Norra Nyland, 12 kilometer.
Kostar: 550 miljoner kronor
Helt ny järnväg. Ersätter den geotekniskt sämsta delen av banan. Byggs: 2007 - 2010.
Hastighet efter upprustning: 250 km/tim.

Norra Nyland - Långsele, 48 kilometer.
Kostar: 450 miljoner kronor.
Ett stickspår från skärningspunkten mellan Ådalsbanan och Botniabanan. Spårbyte.
Byggs: 2012. Banverket vill starta 2010 för att ha en avledningssträcka för tunga tåg.
Hastighet efter upprustning: 70 km/tim (som i dag).

Mer läsning

Annons