Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ådalsbanan - inget för åksjuka

Den ombyggda Ådalsbanan blir en hisnande upplevelse. Det gäller att hålla hårt i stolen när tåget växlar tempo. Från mjölktågsfart på vissa sträckor till 250 kilometer i timmen på andra. Bakgrunden är en alltför liten penningpåse.

Annons
ST har granskat Ådalsbanan, järnvägen från Sundsvalls centrum till den blivande Botniabanans sydligaste punkt i Nyland i Ångermanland.
Banan är en flaskhals bland järnvägar. De fåtaliga tågen i dag kör långsamt på en åldrad räls med tvära kurvor.
Något måste göras, det är alla överens om. När Botniabanan är färdig 2010 kommer 40 till 60 tåg varje dygn att ta den här vägen från eller till Sundsvall.
Då krävs en upprustning.
Ett avtal mellan staten och berörda kommuner säger att Ådalsbanan ska förbättras till en viss nivå för att klara trafiken från Botniabanan. Restiden mellan Sundsvall och Nyland ska vara högst 90 minuter.
Dock finns ett problem. Det stavas pengar.
Den pott som avsatts är 4,5 miljarder kronor. En ofattbart stor summa för en vanlig dödlig, men småpengar i järnvägssammanhang.
Regeringen skjuter inte på långa vägar till de medel som skulle ge hela Ådalsbanan snabbtågsstandard.
I stället blir upprustningen ett lappverk av nya och gamla bandelar.
Miljarderna räcker till ett par helt nybyggda sträckor, Härnösand Veda och Bollstabruk - norra Nyland.
För övriga delar handlar det om att lappa och laga och i vissa fall byta räls och bygga mötesstationer. Åtgärder som inte betyder höjd hastighet men ändå gör resan säkrare och smidigare.
Så är verkligheten under överskådlig tid.
Kraven från kommunerna längs banan är något helt annat.
Exempelvis driver Timrå på hårt för att få en helt ny sträckning genom orten och förbi Midlanda.
Kraven har nått regeringen och lett till ett uppdrag till Banverket. Att utreda en \"framtida uppgradering av banan i flera etapper\".
Betoningen ligger på ordet framtida. Eventuella nya sträckningar ligger långt inne på 2010-talet.
De närmaste åren gäller upprustning och lappa och laga.



Mer läsning

Annons